8 x naj festiwalu w Cannes
Created with Sketch.

RADIO

Gramy 24h/7

POKAŻ WIĘCEJ
fot. materiały prasowe

Jeśli słysząc Festiwal w Cannes, myślicie o prażącym słońcu, smokingach od Armaniego i tłumie rozhisteryzowanych ludzi z selfie-stickami w dłoniach, to cóż… dobrze myślicie.

Ale to także festiwal przypałów, odzieżowych przegrywów, dziwacznych filmów i kolejek ciągnących się stąd do wieczności. Oto, co zapamiętamy z jego 69. edycji: 

NAJWIĘKSZY POŻYTEK Z RIHANNY I CALVINA HARRISA
Kino jakoś nie potrafi spożytkować talentu Rihanny (okej, w Battleship. Bitwie o Ziemię pruła do kosmitów z działka obrotowego, ale raczej nie tędy droga), nie mówiąc już o talencie Calvina Harrisa. Na szczęście są jeszcze tacy reżyserzy jak Andrea Arnold, którzy do swoich niespełnionych i zbyt długich filmów wrzucają kawałki formatu We Found Love. Przy akompaniamencie tanecznego hymnu miłość odkrywają Shia LaBeouf i zjawiskowa debiutantka Sasha Lane. Potem jadą przez Amerykę, palą skręty i bujają się do evergreenów Ciary, Lil Wayne’a, Ludacrisa oraz OG Maco. Za mało tych nut na arcydzieło, ale przyznacie chyba, że bywają gorsze pomysły na kino.

NAJSEKSOWNIEJSZA SUKIENKA
Moglibyśmy napisać dogłębną analizę twórczości Alexandre’a Vauthiera, który zaprojektował to cudo. Albo pean na cześć urody noszącej ją Belli Hadid. A nawet filozoficzne kazanie o wyższości nieistnienia bielizny nad jej istnieniem. Ale ponieważ supernowa rozbłysła akurat na festiwalu filmowym, zamilkniemy i pozostaniemy przy obrazach.

NAJGORSZY FILM
O tym, że wybierając filmy do konkursu o Złotą Palmę, selekcjonerzy często rzucają kostką, wiemy nie od dziś. A jednak nowy obraz Seana Penna The Last Face przepalił nasze receptory żenady. Rozgrywa się w Liberii i Sierra Leone w trakcie krwawej wojny domowej, zaś reżyser nie może się zdecydować, co interesuje go bardziej: ultrakiczowaty romans między Charlize Theron a Javierem Bardemem (dużo słońca, zwolnione tempo, pościelowa msza zamiast seksu, te sprawy) czy może rozcinane bebechy, wywrotki ludzkiego mięsa i cesarskie cięcie bez znieczulenia. Ostatecznie, skaczemy sobie pomiędzy dwoma konwencjami. I nie muszę chyba dodawać, że jest to wybór pomiędzy kulą w łeb a stryczkiem na szyję. Penna wygwizdano i wybuczano na zapas, Bardem i Theron będą musieli się sporo napocić, by kolejnymi rolami zatrzeć wspomnienie tego bubla. Do tego film jest tak zły, że znienawidzicie po nim nawet Otherside Red Hot Chili Peppers. A to już niemałe osiągnięcie.

tumblr_lnu3rj1ClC1qb4bkbo1_500

NAJLEPSZY DUET
Tajemnica poliszynela: dawno, dawno temu, jeszcze w latach 60., festiwal w Cannes był finansowany dzięki łasce bogatych, prywatnych firm w rodzaju Volkswagena czy Chopparda. Umówił się więc z Hollywood, że w zamian za prestiż i gwiazdy na czerwonym dywanie, w sekcjach pozakonkursowych pojawią się amerykańskie hity. W ubiegłym roku mogliśmy dzięki temu aż trzykrotnie nagradzać owacjami twórców Mad Maxa, a w tym – zbierać szczękę z podłogi w trakcie seansu Nice Guys. Równych gości. I jeśli jeszcze nie widzieliście cyrku, który odstawiają ustawicznie wkurzony Russell Crowe oraz wiecznie zawiany, pierdołowaty Ryan Gosling, natychmiast marsz do kina! Serio, nie żartuję, nie czytajcie dalej, wychodźcie z domu. Poniżej jest o najbardziej hardkorowej scenie (w Rester Vertical), najdłuższej kolejce (na Neon Demon) i o najlepszym filmie festiwalu (czyli Patersonie). Wszystko już wiecie, nic was nie trzyma, miłego seansu.

NAJBARDZIEJ HARDKOROWA SCENA
Jest czas na filmy o superbohaterach z Kryptona i czas na filmy o pasterzach z Prowansji. Czas na trykoty i peleryny oraz czas na kaftany bezpieczeństwa. Rester Vertical, Francja 2016, 110 minut, reżyseria Alain Guiraudie. Taka scena: facet w wieku średnim raczy umierającego staruszka absyntem. Zanim zdążymy pomyśleć, że przecież wyszłoby taniej, gdyby polał czystej, mężczyźni uprawiają już seks analny na oczach nowonarodzonego dziecka. W tle rockowa nuta, kamera ani drgnie: zamiera razem z nami na długie trzy minuty, z których każda i tak trwa osiem. Rester Vertical oznacza po francusku trzymać pion. Powodzenia.

NAJDŁUŻSZA KOLEJKA
Przypominają się słowa Ariego Golda z Ekipy: lepiej zabierzcie kremik do opalania, bo właśnie idziecie do piekła. Festiwal w Cannes to impreza stricte branżowa. Dla dziennikarzy filmowych, ewentualnie dla tych, którym dziennikarze filmowi podarują wejściówki. A jako że dziennikarzy filmowych jest na świecie więcej niż ludzi pragnących zobaczyć horror o modelingu, kolejka na pokaz prasowy Neon Demon ciągnęła się z Cannes do Przysieki Starej. Nicolas Winding Refn nadużywał ostatnio naszego zaufania. Wciąż jednak kochamy go za Drive, Pushera i Bronsona, więc zabraliśmy suchy prowiant i wystaliśmy swoje. Film okazał się kolorową, posklejaną z sugestywnych obrazków i niestety pustą jak bęben fantazją o świecie mody, definicji piękna, kulcie młodości i Bóg wie, czym jeszcze. Na szczęście były też zalety: Bella Heathcote i Abbey Lee biorą w nim prysznic, Keanu Reeves przepędza z łóżka bohaterki jakąś panterę, jest też scena najdłuższego odruchu wymiotnego w historii kina. Lepszy rydz niż nic.

NAJLEPSZY FILM:
Jim Jarmusch, choć ma na karku już 63 lata, wygląda młodziej niż my. Jest też chyba młodszy duchem, bo jego wybitny Paterson to apologia codzienności oraz najmniej efektownego życia, jakie tylko zechcemy prowadzić. Można mówić o minimalistycznej poezji Rona Padgetta, której film jest nośnikiem; o wybitnej roli Adama Drivera, który – jak się okazało później na konferencji prasowej – ma największe dłonie świata. Albo o tym, że bohater filmu nazywa się Paterson i mieszka w miasteczku Paterson, co jest tak samo zabawne jak fakt, że wszędzie widzi bliźnięta. Ale najłatwiej powiedzieć, że nawet jeśli Wasze życie to niekończący się dzień świstaka, Jarmusch zamieniłby je w czyste kino. Karniak dla jurorów. W piekle urządzają już krąg, w którym ogląda się filmy późnego Loacha do końca życia.

NAJLEPSZY-NAJGORSZY PLAKAT:
We don’t even…

plakat-donuty

tekst: Michał Walkiewicz, Redaktor Naczelny Filmweb.pl

#American Honey
#Cannes
#Nice Guys
#Paterson
#Rester Vertical
#The Last Face
#The Neon Demon
POKAŻ KOMENTARZE

Najnowsze

Grafika do artykułu: 7 filmów o izolacji społecznej, których nie powinniście teraz oglądać, bo zrobi wam się smutno

7 filmów o izolacji społecznej, których nie powinniście teraz oglądać, bo zrobi wam się smutno

Zazwyczaj polecamy, teraz odradzamy - zostawcie sobie te tytuły na czas po epidemii, unikajcie ich na serwisach streamingowych i w o ...

#Her
#Into the Wild
Grafika do artykułu: Powstał pełnometrażowy dokument o historii festiwalu Coachella. Premiera w piątek na YouTube

Powstał pełnometrażowy dokument o historii festiwalu Coachella. Premiera w piątek na YouTube

Tak szczerze to zastanawia nas, dlaczego ten film powstał dopiero teraz. Temat niesamowicie nośny, a przecież inne festiwale już doc ...

#Coachella
#YouTube Originals
Grafika do artykułu: John Krasinski to właściwy człowiek na niewłaściwe czasy. Jest już drugi epizod jego „Some Good News”

John Krasinski to właściwy człowiek na niewłaściwe czasy. Jest już drugi epizod jego „Some Good News”

Ten gość potrafił znaleźć niszę na YouTube - wyczuł, że ludzie są od miesiąca spragnieni ...

#John Krasinski
#Some Good News
Grafika do artykułu: Budzili kontrowersje, wyznaczali trendy, popadli w zapomnienie. Minęła dekada od premiery debiutu Niwei

Budzili kontrowersje, wyznaczali trendy, popadli w zapomnienie. Minęła dekada od premiery debiutu Niwei

Jedni w Niwei widzieli Mesjaszy polskiego rapu i rodzimą odpowiedź na miejską muzykę Bur ...

#Niwea
Grafika do artykułu: Tęsknicie za letnimi koncertami? Levi’s uruchamia festiwal dla wszystkich, którzy są w domach

Tęsknicie za letnimi koncertami? Levi’s uruchamia festiwal dla wszystkich, którzy są w domach

No dobra, pozycje filmowe i serialowe, które zawsze czekały na nadrobienie - odhaczone, ...

#501 Live
#Levi's
Grafika do artykułu: To już pewne! Powstanie sequel „Króla tygrysów” poświęcony zaginięciu męża Carole Baskin

To już pewne! Powstanie sequel „Króla tygrysów” poświęcony zaginięciu męża Carole Baskin

Co tu kryć – Netflix rozbił bank za sprawą The Tiger King: Murder, Mayhem And Madness. Na fali popularności barwnej produkcji dostan ...

#Król Tygrysów
#Tiger King
Grafika do artykułu: Genitalia ratowane szlifierką? Kokaina w bananach? Zapomnijcie o Florida Man. Dolny Śląsk to polska Floryda!

Genitalia ratowane szlifierką? Kokaina w bananach? Zapomnijcie o Florida Man. Dolny Śląsk to polska Floryda!

W ostatnich latach bezimienny superbohater zbiorowy z Florydy dostarczał niezliczonej li ...

#Florida Man
Grafika do artykułu: Koniec marzeń o Brockhampton na Orange Warsaw Festival

Koniec marzeń o Brockhampton na Orange Warsaw Festival

W związku z globalnym kryzysem czarne chmury zawisły nad sezonem festiwalowym. Przed kilkunastoma godzinami odwołano zaplanowane na 27 czerwca – 4 lipca duńskie Roskilde, co je ...

#Brockhampton
#Orange Warsaw Festival
Grafika do artykułu: Mata zablokował streamingi „Schodków” i „Prawy do Lewego”. Dlaczego? Żebyśmy zostali w domach

Mata zablokował streamingi „Schodków” i „Prawy do Lewego”. Dlaczego? Żebyśmy zostali w domach

Pogoda za oknami kusi do wyjścia, zaczerpnięcia świeżego powietrza i plenerowego spotkania ze znajomymi. Co na to Mata? 

#100 dni do matury
#Mata
#Prawy do lewego
Grafika do artykułu: Wspaniały to jest rok! Wybraliśmy 12 najlepszych albumów, które ukazały się w pierwszym kwartale

Wspaniały to jest rok! Wybraliśmy 12 najlepszych albumów, które ukazały się w pierwszym kwartale

W obliczu globalnego kryzysu pierwsza część tytułu może brzmieć jak żart, ale biorąc pod uwagę jedynie muzyczne premiery, faktycznie ...

POKAŻ WIĘCEJ
Store

newonce.paper #2

39.99 PLN

newonce.hoodie

199 PLN

newonce.paper #1

29.99 PLN

Szanowny Użytkowniku,

W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku nowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych (RODO), pragniemy przypomnieć Ci podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu. Klikając w przycisk z napisem „W PORZĄDKU”, potwierdzasz, że zgadzasz się na wymienione niżej działania.

W PORZĄDKU

Cookies, czyli ciasteczka

Wraz z naszymi partnerami wykorzystujemy pliki cookies, potocznie zwane ciasteczkami, oraz inne pokrewne technologie. Mają one na celu zapewnienie Twojego bezpieczeństwa i udoskonalanie naszego serwisu poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych. Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w preferencjach przeglądarki. Jeśli nie wprowadzisz zmian ustawień, informacje te mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.

Pragniemy Cię zapewnić, że przechowywane przez nas dane osobowe są bezpieczne. Ich administratorem jest firma Skills Warsaw Michał Michalski z siedzibą w 00-161 Warszawa, ul. Anielewicza 9/25. Twoje dane osobowe są przetwarzane na zasadzie dobrowolności i będą przetwarzane tylko tak długo, jak długo są niezbędne do realizowania ww. celów lub do momentu, gdy wyrazisz skuteczny sprzeciw wobec ich przetwarzania. Co ważne, dostęp do nich ma tylko wyznaczony inspektor, a Tobie przysługuje prawo żądania dostępu do treści danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przenoszenia. Masz też prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu z przyczyn uzasadnionych Twoją szczególną sytuacją. Gdy uznasz, że firma Skills Warsaw Michał Michalski narusza przepisy Rozporządzenia RODO, masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych.

okiPopupPlugin-close