Jak polski hip-hop radzi sobie z Twitterem?
Created with Sketch.

RADIO

Gramy 24h/7

POKAŻ WIĘCEJ
fot. materiały prasowe

Dacie wiarę, że w Polsce korzystają z Twittera prawie cztery miliony osób miesięcznie? Pytanie brzmi: GDZIE ONI SĄ?

Jeśli szef Brand24 Michał Sadowski twierdzi, że Twitter w Polsce się jeszcze rozkręci*, to na pewno ma rację (jeśli nie znacie tego gościa to trochę przypał, ale możecie nadrobić zaczynając na przykład od jego kanału na Vimeo). Czy nadejdzie dzień, w którym nad Wisłą ćwierkać będą nie tylko politycy, publicyści, sportowcy i różne leśne r***adła? Sprawdziliśmy jak w tym momencie na Twitterze funkcjonują nasi ulubieńcy że świata hip-hopu (i okolic).

Muzycy
Najpopularniejszym polskim raperem jest na Twitterze Pezet, który ćwierka kilka razy w miesiącu. Niestety jego profil 1:1 powiela treści, które Paweł publikuje na Facebooku (znamy temat, robimy to samo). Pezeta śledzi 12 tysięcy osób (super wynik, choć w porównaniu z prawie bańką na fb…), ale interakcji nie pojawia się za wiele. Hitem był oczywiście ten tweet.

Ta sama sytuacja u Gurala (11,2k na Twitterze vs. 743k na Facebooku ), Ostrego (3,4k vs. 781k), Te-Trisa (1,7k vs. 126k), Łony i Webbera (1,1k vs. 13,6k). Na szczęście są też wyjątki: tweetować chce się Wdowie i Holakowi – warto śledzić tę mordkę, to ewidentny czarny KOŃ tych zawodów.

W październiku 2015 ćwierkać przestał Tede (1 700 obserwujących vs. 283 000 fanów na fb), w lutym tego roku odpuścił Stasiak – a szkoda, bo było fajnie. W lutym 2010 do Twittera dołączył niejaki Ryszard Andrzejewski, ale jak na razie na jego profilu absolutna cisza #spacer.

Labele
Bardzo podobnie sytuacja wygląda w świecie wytwórni płytowych. Prawie 6000 obserwujących ma Prosto, natomiast ich profil również spięty jest z fanpejdżem (choć nie wszystkie posty pojawiają się na Twitterze). 3800 pyknie zaraz Asfaltowi, ale tutaj też profil jest niesamodzielny. Alkopoligamia dla odmiany sprzęgła swoje konto z Instagramem, natomiast label przestał tweetować w lipcu 2015. Wielkie Joł wrzuca posty z łapki, ale robi to super rzadko. 

Naszym absolutnym faworytem jest… Hirek Wrona, chyba jedna z niewielu osób, które wiedzą, jak korzystać z Twittera. Tylko nie obrażajcie się na niego za to…

Anyway, 11 tysięcy followersów Hirka to konkretny fanbase, ale co z tego, skoro pod postami pojawia się raczej kilka niż kilkanaście polubień. Wnioski nasuwają się same:
1. Twitter zasięgowo nie może się równać z Facebookiem, 12 000 Pezeta to rekord (chyba, że o czymś nie wiemy).
2. Nawet stosunkowo duża (jak na to medium) baza followersów nie oznacza sensownej interakcji – śledzący nie widzą postów, czy je ignorują? Raczej to pierwsze.
3. Skoro ćwierkający nie mogą liczyć na odczuwalny feedback, nie można im się dziwić, że bardzo rzadko decydują się na potraktowanie profilu na Twitterze jako samodzielnego kanału kontaktu.

Wiecie jak to się nazywa? Zamknięte koło. Dopóki komuś (tj. influencerom lub obserwatorom) się nie zachce, inicjatywą nie wykaże się też druga strona. Dopóki muzycy/wytwórnie/pozostali nie będą pewni, że na ich treści czeka rozmowny użytkownik z krwi i kości, nie poświęcą Twitterowi nawet kilku procent uwagi. Użytkownicy tej platformy nie będą natomiast zainteresowani odświeżaniem kolejnego feedu do momentu, kiedy przekonają się, że czeka tam na nich coś specjalnego. Znamienne jest to, że nawet jeśli chcielibyśmy umówić się na wspólną mobilizację, pewnie trzeba by to było ogłosić… na Facebooku.

P.S. Jeśli śledzicie na Twitterze kogoś, kto robi to dobrze, a nie wspomnieliśmy o nim, dajcie znać, my uwielbiamy się uczyć. Możecie też na zapas kliknąć follow u nas, może kiedyś przyciśniemy temat.

* Michał Sadowski powiedział to w komentarzu do poświęconego Twitterowi artykułu zamieszczonego w Bloomberg Businessweek Polska (maj 2016).

#Twitter
POKAŻ KOMENTARZE

Najnowsze

To będzie ich rok? TUZZA opowiada nam o swoim nowym materiale

Współprodukowany przez HEWRĘ Rough Bwoy to ostatni klip promujący wydaną na początku kwietnia podziemną ep-kę warszawskiego składu. Ricci i Benito opowiedzieli nam o tym, jak ł ...

#TUZZA

Levi’s będzie headlinerem festiwali Open’er i Tauron Nowa Muzyka

W tym roku po sezonie festiwalowym zostaną nie tylko niezapomniane muzyczne wspomnienia, ale także umiejętności krawieckie i customi ...

#Levi's
#Open'er
#Tauron Nowa Muzyka

Night Lovell zagra na Block Party w genialnej miejscówce w Gdańsku

Wierzcie nam na słowo, Ulica Elektryków to jeden z najbardziej klimatycznych terenów pod imprezy w Polsce. Okazja do sprawdzenia wyb ...

#Night Lovell

Obóz XXXTENTACION-a wydał oficjalne oświadczenie po śmierci rapera

Tymczasem Ski Mask The Slump God chce kontynuować działania dobroczynne XXX-a i zamienić planowany przez niego event charytatywny w ...

#XXXTENTACION
#Ski Mask The Slump God

Kolekcja Ellesse x Staple Pigeon wjechała na półki Bludshopu

Gołębi w Polsce jak mrówków i raczej nie jest to coś, co nas cieszy. Za to nowojorska odmiana tych ptaszorów, występująca głównie na odzieży, trafiła właśnie do magazynów Bluds ...

#Bludshop
#Ellesse
#Staple Pigeon

Gosha Rubchinskiy zaprojektował ubrania z kolekcji Carhartt WIP X PACCBET, a wy możecie je powinąć

Robotnicze korzenie + rosyjski sznyt = jedna z fajniejszych kolekcji, które są dostępne na rynku. Do złowienia w warszawskim KXM!

#KXM
#Carhartt WIP
#PACCBET

Nowy komiks Stranger Things wyjaśni wam, co działo się z Willem w pierwszym sezonie

W oczekiwaniu na dalszy ciąg przygód dzieciaków z Hawkins zdążyliśmy już przejść całą grę na telefonie, więc to całkiem dobry moment ...

#Stranger Things

Japonia, Kolumbia, Senegal – oto 9 rapowych wykonawców z krajów naszych mundialowych rywali

Oczami wyobraźni widzimy scenę, w której dzisiejszego popołudnia kibice obu reprezentacji puszczają dokładnie w tym samym momencie P ...

Demo Migosów do kawałka Jaya i Beyoncé jest lepsze niż oryginał

Charakterystyczne ad-liby, które słyszymy na kawałku Apeshit nie pojawiły się przecież znikąd – do internetu trafił właśnie znany z EVERYTHING IS LOVE bit z nawijką Migosów, kt ...

#Beyonce
#Everything Is Love
#Jay Z

XXXTENTACION: krótka historia jego życia i kariery

Cały rapowy świat mówi dziś tylko o jednym - śmierci XXXTENTACION-a, jednego z najbardziej obiecujących raperów młodego pokolenia. Ale i człowieka, który kartotekę policyjną mi ...

#XXXTENTACION
POKAŻ WIĘCEJ
Store

newonce.paper #2

39.99 PLN

newonce.hoodie

199 PLN

newonce.paper #1

29.99 PLN

Szanowny Użytkowniku,

W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku nowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych (RODO), pragniemy przypomnieć Ci podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu. Klikając w przycisk z napisem „W PORZĄDKU”, potwierdzasz, że zgadzasz się na wymienione niżej działania.

W PORZĄDKU

Cookies, czyli ciasteczka
Wraz z naszymi partnerami wykorzystujemy pliki cookies, potocznie zwane ciasteczkami, oraz inne pokrewne technologie. Mają one na celu zapewnienie Twojego bezpieczeństwa i udoskonalanie naszego serwisu poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych. Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w preferencjach przeglądarki. Jeśli nie wprowadzisz zmian ustawień, informacje te mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.

Pragniemy Cię zapewnić, że przechowywane przez nas dane osobowe są bezpieczne. Ich administratorem jest firma Skills Warsaw Michał Michalski z siedzibą w 00-161 Warszawa, ul. Anielewicza 9/25. Twoje dane osobowe są przetwarzane na zasadzie dobrowolności i będą przetwarzane tylko tak długo, jak długo są niezbędne do realizowania ww. celów lub do momentu, gdy wyrazisz skuteczny sprzeciw wobec ich przetwarzania. Co ważne, dostęp do nich ma tylko wyznaczony inspektor, a Tobie przysługuje prawo żądania dostępu do treści danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przenoszenia. Masz też prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu z przyczyn uzasadnionych Twoją szczególną sytuacją. Gdy uznasz, że firma Skills Warsaw Michał Michalski narusza przepisy Rozporządzenia RODO, masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych.