Dlaczego w 2017 roku musicie zobaczyć film Nienawiść
Created with Sketch.

RADIO

Gramy 24h/7

POKAŻ WIĘCEJ
fot. materiały prasowe

I nie chodzi tu tylko o jedną z najlepszych didżejskich scen w historii kina – kultowy film Matthieu Kassovitza jest dziś aktualny jak mało kiedy.

Trzech gości, jeden życiorys. Said, Hubert i Vinz mieszkają na jednym paryskim blokowisku i choć każdy z nich ma inne pochodzenie (Arab, Afrykanin i Żyd) to łączy ich ponura egzystencja imigranta. Wkurw na rzeczywistość narasta coraz bardziej, więc gdy podczas zamieszek z policją jeden z mundurowych gubi broń, Vinz postanawia przetrzymać ją i zrobić w końcu z tym wszystkim porządek. Ma też pretekst – jeden z poszkodowanych blokersów walczy o życie w szpitalu. Vinz poprzysiągł sobie, że jeśli chłopak zginie, on w odwecie zabije policjanta.

Ten film był totalnym zaskoczeniem w latach 90., bo nikt przed Kassovitzem nie sportretował tak realistycznie marazmu, jaki panuje wśród imigrantów z wielkich europejskich metropolii. Krytycy nawet nazywali go drugim Spike’em Lee i nie chodziło tu o wspólną sympatię do hip-hopu, a wiarygodną psychologię bohaterów z marginesu. Kassovitz był bardziej jak wczesny Scorsese – powoli opisywał bohaterów poprzez ich codzienne zachowania, żeby wciągnąć widzów w swój świat i doprowadzić do dramatycznego finału. Oglądało się to naprawdę rewelacyjnie, zupełnie jak film kręcony tanią kamerą przez ich kumpla z bloku. Matthieu Kassovitz co prawda wychował się nie w środowisku blokersów, a paryskich artystów, za to jako syn węgierskiego Żyda wiedział co nieco o byciu innym we Francji lat 90. Może dlatego Nienawiść jest taka szczera. I może dlatego Kassovitzowi już nigdy nie udało się powtórzyć sukcesu tego filmu – ten temat siedział w nim tak mocno, że nie potrafił tak samo emocjonalnie wczuć się w kolejne projekty.

Jeśli pytacie o to, co kieruje młodymi ludźmi z Paryża, Londynu, Brukseli, którzy dają się omamić fundamentalistom i biorą udział w zamachach, ten film da wam odpowiedź: bezsilność, brak przyszłości, brak przeszłości i tytułowa nienawiść względem tego stanu rzeczy. Vinz, Said i Hubert są świadomi tego, że jako kolorowi z getta nie mają żadnych szans na godne życie we Francji. Jeśli już, mogą zostać ochroniarzami, sprzątaczami albo handlarzami narkotyków. Chcą się wyżyć, ale nie mają na kim, bo i nie wiedzą za bardzo, kto jest temu winien. Rząd? Policja? Lokalny dzielnicowy? Ci prześladują ich za to, że są kolorowi. Nikt im niczego nie udowodni, zawsze można zwalić winę na tego ciapatego czy Murzyna. Dlatego używają przemocy na komisariatach, bo mogą. A wściekłość imigrantów narasta. Snują się bez celu po Paryżu i prowokują zaczepki. Wystarczy tylko drobna iskra, żeby wywołać pożar, jak choćby podczas wernisażu sztuki współczesnej, gdzie trójka bohaterów wdaje się w sprzeczkę z eleganckimi paryżanami z wyższych sfer. Taka ciekawostka, wszyscy z high life’u byli biali.

Film Kassovitza nie jest tak ważny, bo pokazuje wściekłych na świat imigrantów, ale dlatego, że widzi w nich ludzi i stara się zrozumieć motywację tytułowej nienawiści wobec całego świata. Niby w 2017 roku miną 22 lata od premiery, ale mógłby na dobrą sprawę wejść do kin teraz. I kiedy pod koniec Nienawiści Said wrzeszczy do grupki skinheadów Precz z Le Penem!, czujemy gorzką klamrę kompozycyjną, zwłaszcza w kontekście przyszłorocznych wyborów we Francji i potencjalnego zwycięstwa Marine Le Pen, córki znienawidzonego przez bohaterów Kassovitza polityka. Szczerze? To naszym zdaniem jeden z najlepszych filmów lat 90., ale gdybyście zapytali o to, czy chcielibyśmy wrócić do takich najntisów, zaprzeczylibyśmy. Niestety, wróciliśmy.

#Nienawiść
POKAŻ KOMENTARZE
  • Paweł Smuda

    podpisuję się pod każdym słowem Sobesto! woop woop, c’est le son de la police!

Najnowsze

50 najbardziej ikonicznych bitów w historii zagranicznego rapu, część 3

I w tej części wjeżdżamy już w naprawdę wielkie nazwiska. Kanye West, RZA, Puff Daddy, Erick Sermon... A gdzieś pomiędzy nimi parę w ...

McDonald’s wrzuca darmową, bardzo fajną kolekcję ubrań. Czy złapiemy ją w Polsce?

Z okazji McDelivery Day sieć fast foodów przygotowała ekskluzywną kapsułę inspirowaną latami dziewięćdziesiątymi. Wszystko wskazuje ...

#McDonald's
#Uber Eats

Chance The Rapper chce, żeby raperzy dostawali hajs za Fortnite. Dlaczego?

Nie sądzisz, że polskim chłopakom przydałoby się też trochę luzu? Przykumaj te kocie ruchy... Gdyby nasi chłopcy się tak gibali, też ...

#Chance The Rapper
#Fortnite

9 seriali i filmów dokumentalnych, które musicie zobaczyć na Netflixie

Nie bez przyczyny mówi się, że życie pisze najlepsze scenariusze. Znaleźliśmy na to dziewięć bardzo mocnych dowodów. Oto jak Netflix ...

50 najbardziej ikonicznych bitów w historii zagranicznego rapu, część 2

Wczoraj przedstawiliśmy wam pierwszą część zestawienia i chyba musicie przyznać, że było zaskakujące. Staramy się bowiem wyciągnąć p ...

Sprawdźcie lookbook kolekcji Outlaw Moscow x Puma autorstwa Zulu Kukiego

Podróż Łukasza do Rosji była równie krótka, co naszej reprezentacji, za to chyba odrobinę intensywniejsza. Dzięki niej możemy na prz ...

#Outlaw Moscow
#Puma
#Zulu Kuki

Ludzie zrobili zrzutkę na Kylie Jenner, by pomóc jej stać się miliarderką

My naprawdę myśleliśmy, że w internecie nic nie jest już w stanie nas zaskoczyć. A tu proszę – bezinteresowność internautów i ich ch ...

#Kylie Jenner

50 najbardziej ikonicznych bitów w historii zagranicznego rapu, część 1

Podsumowywaliśmy już ikoniczne albumy i tracki, a teraz przyszedł czas na beaty - ale nie szukaliśmy tych najsłynniejszych, bo to pr ...

5 butowych brandów, których możecie nie znać – a powinniście

Przejdźcie się chwilę po ulicy i popatrzcie, co ludzie noszą na stopach. Nike, Adidas, Converse, Reebok, Puma czy Vans - to oczywiśc ...

Tu może polać się hejt jak nigdy – Żabson, Young Multi i Kubi Producent w jednym teledysku

Cała trójka ma nie tylko rzesze fanów, ale i równie wielkie rzesze hejterów, którzy cisną każdemu z osobna gdzie popadnie. No to ter ...

#Kubi Producent
#Żabson
#Young Multi
POKAŻ WIĘCEJ
Store

newonce.paper #2

39.99 PLN

newonce.hoodie

199 PLN

newonce.paper #1

29.99 PLN

Szanowny Użytkowniku,

W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku nowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych (RODO), pragniemy przypomnieć Ci podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu. Klikając w przycisk z napisem „W PORZĄDKU”, potwierdzasz, że zgadzasz się na wymienione niżej działania.

W PORZĄDKU

Cookies, czyli ciasteczka
Wraz z naszymi partnerami wykorzystujemy pliki cookies, potocznie zwane ciasteczkami, oraz inne pokrewne technologie. Mają one na celu zapewnienie Twojego bezpieczeństwa i udoskonalanie naszego serwisu poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych. Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w preferencjach przeglądarki. Jeśli nie wprowadzisz zmian ustawień, informacje te mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.

Pragniemy Cię zapewnić, że przechowywane przez nas dane osobowe są bezpieczne. Ich administratorem jest firma Skills Warsaw Michał Michalski z siedzibą w 00-161 Warszawa, ul. Anielewicza 9/25. Twoje dane osobowe są przetwarzane na zasadzie dobrowolności i będą przetwarzane tylko tak długo, jak długo są niezbędne do realizowania ww. celów lub do momentu, gdy wyrazisz skuteczny sprzeciw wobec ich przetwarzania. Co ważne, dostęp do nich ma tylko wyznaczony inspektor, a Tobie przysługuje prawo żądania dostępu do treści danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przenoszenia. Masz też prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu z przyczyn uzasadnionych Twoją szczególną sytuacją. Gdy uznasz, że firma Skills Warsaw Michał Michalski narusza przepisy Rozporządzenia RODO, masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych.