5 wersów Kosiego i Łajzola z Jetlagz, które raczej nie trafiłyby na żaden numer JWP - newonce.net
Created with Sketch.

RADIO

Gramy 24h/7

POKAŻ WIĘCEJ
fot. materiały prasowe

Słuchaliście już albumu Jetlagz? Album WSK8OFMND od piątku hula w naszych głośnikach, ale spróbowaliśmy zadać sobie pytanie: czym właściwie różni się twórczość Jetlagz od JWP?

Myślę, że w największym stopniu wynika to z tego, że z JWP mieliśmy jednak nieco inną wczuwkę – to jest skład rapowy, ekipa hiphopowa, bragga! A tu jest trochę inny temat (…) staramy się do tego podchodzić trochę bardziej lirycznie, bo… trzeba czytać jak najwięcej, oglądać co tylko się da i myśleć o sztuce. O wszystkim trzeba myśleć, rozwijać się i cały czas szukać swojej wrażliwości. – powiedział nam Kosi w odpowiedzi na pytanie o to, skąd na debiutanckiej płycie jego duetu z Łajzolem tak wiele niedopowiedzianych i metaforycznych, lirycznych wersów. Cały wywiad z Jetlagz znajdziecie w drugim numerze newonce.paper, a zanim on się ukaże, my tropimy wersy, które są dowodami tej poetyckiej metamorfozy.

Ja chcę spać tuzin godzin (godzin, godzin), po czym się budzić

Z cipy wychodzić jak bym się rodził (rodził)

Tak nawija Łajzol w rozpoczynającym krążek numerze Jetlag i jakkolwiek by tej metafory nie rozumieć, raczej nie trafiłaby ona na żaden krążek JWP. Ewentualnie może na któryś z szalonych, porno-numerów Patolog Składu ale wtedy brzmiałaby pewnie raczej tak – z cipy wychodzić i znów do niej wchodzić, wychodzić, wchodzić, wychodzić, wchodzić, wychodzić, wchodzić…

Gadam z chodnikiem, mchem i drzewem

Idę przed siebie byle w matecznik

Dziki jak zwierzę tam będę bezpieczny

Siadam na glebie, nie czuję czasu

To miejsce jak Eden, ja królem lasu

To nie gościnna zwrotka Gurala, ale znów Łysol, tym razem z numeru Wielki błękit, który – choć nie dosłownie, ale raczej nie do pomylenia z czymkolwiek innym – opowiada o kwasowym tripie. I choć JWP od samego początku było składem, który o swoich narkotykowych eskapadach nawijał bez ogródek i zbędnej moralizatorskiej otoczki, to nigdy nie zapędzał się w tak wrażeniowe opisy jak w tym tracku.

Mówię do ludzi, halo, czy mnie słyszycie?

Tak odleciałem, że macie mnie za kosmitę

Jestem księżycem i krążę gdzieś po orbicie

A lata świetne mam przez całe swoje życie

Jak tylko wchodzę, to tworzę tu atmosferę (beng)

Gaszę te gwiazdki i rzucam na ich teren cień

Warszawski błękit, jestem miasta oczami, ciągle wariuje mi błędnik

Warszawa nie śpi nigdy, mamy najlepsze dni, a po nich są białe noce.

Tak mogłyby brzmieć Promienie Sokoła gdyby zamiast socjologicznego zacięcia miały bardziej poetyckie, zamiast przy stołecznym bruku rozgrywały się gdzieś pomiędzy Warszawą a kosmosem, a ich autor miał w sobie żyłkę do buńczucznych bragga wersów. Jednym słowem – jakby zamiast Wojtka przewinął je Kosior i to Kosior z Jetlagz, nie JWP. A swoją drogą wyprodukowane przez Bass Jana Othera Lata świetne, z których pochodzi ten fragment zwrotki, to jeden z najlepszych momentów całej płyty i jedno z lepszych wejść Kosiego na mikrofon ever.

Wojtek Smarzowski, weź przestań mnie straszyć, przestań mnie straszyć, przestań

Taka harda, łobuzerska załoga jak JWP nie ma raczej w zwyczaju przyznawać się do własnych lęków. I choć nieraz brali na warsztat patologie systemu, w którym przyszło nam wszystkim żyć, to rzadko kiedy te (swoiste) protest songi przybierały tak dojmująco pesymistyczny i osobisty wydźwięk jak numer W. Smarzowski. W nim Kosi wypluwa z siebie tak boleśnie celne wersy jak choćby – dawaj sok z bulwy, Polaku rozumny, ten wywar to lek / ten wywar to śmierć, dosłownie i w przenośni, barany idą na rzeź / nachlane patusy rozjebią ci łeb, banany tłumią swój śmiech / wszyscy to plebs, pieniądze to chleb, władza to chlew a reszta to chuj / wódka to krew, miłość to seks, a to, co tu widzę, wygląda jak gnój.

Tyle już rzeczy widziałem, zrobiłem, niektórych nie chciałem tu zrobić

Nie wszystko tu chciałem zobaczyć, tak wielu rzeczy nie chciałem przeoczyć

Kosi w numerze Nie wszystko daje przykład najlepszego sortu rapowej poezji – z jednej strony bardzo osobistej, wrażliwej i nie skrywającej autora za zasiekami postaci, z drugiej – dalekiej od ckliwego banału, płytkich metafor i płaczliwego tonu. Nie bojącej się tak ważnych słów, jak proszę czy przepraszam, a jednocześnie szarej jak beton, nie kolorowej jak mydlana bańka. Czegoś w czym balans złapać jest wyjątkowo trudno i trzeba chyba mieć swoje lata – swoje zobaczyć i swoje zrobić – by móc tę równowagę utrzymać nie tylko przez kilka wersów, ale przez cały numer.

#Jetlagz
#JWP
POKAŻ KOMENTARZE

Najnowsze

Grafika do artykułu: Oto 5 powodów, dla których szczególnie czekamy na Bohemę Gedza

Oto 5 powodów, dla których szczególnie czekamy na Bohemę Gedza

Myśleliście, że zapomnieliśmy umieścić Gedziuli w naszym zestawieniu polskich rap-sztuk, których wyczekujemy do końca roku? Otóż nie – po prostu nad Bohemą i jej autorem postan ...

#Bohema
#Gedz
Grafika do artykułu: Wygląda na to, że z końca emisji Gry o Tron najbardziej zadowolony jest… George R.R. Martin

Wygląda na to, że z końca emisji Gry o Tron najbardziej zadowolony jest… George R.R. Martin

Końcówka klasycznego już serialu rozsierdziła fanów na całym świecie, ale równocześnie przyniosła wytchnienie samemu autorowi sagi.

#George R.R.Martin
#Gra o Tron
Grafika do artykułu: Nowy Paluch i 10 innych rapowych premier z Polski, na które jeszcze czekamy w tym roku

Nowy Paluch i 10 innych rapowych premier z Polski, na które jeszcze czekamy w tym roku

Nie ma raczej powodów do narzekań, skoro na przestrzeni ostatnich ośmiu miesięcy miały miejsce tak głośne premiery jak długo oczekiw ...

#BonSoul
#Ero
#Kaz Bałagane
Grafika do artykułu: 6 polskich kawałków rapowych, które chcielibyśmy usłyszeć w grze FIFA 20

6 polskich kawałków rapowych, które chcielibyśmy usłyszeć w grze FIFA 20

Już niebawem chwycimy za swe pady, by rozegrać pierwsze meczyki w nową grę spod szyldu FIFA. Dziś za to przedstawiamy kilka sztuk, k ...

#Białas
#Borixon
#DJ Noriz
Grafika do artykułu: Tylko u nas: fragment wywiadu z Taco Hemingwayem z książki To nie jest hip-hop. Rozmowy II!

Tylko u nas: fragment wywiadu z Taco Hemingwayem z książki To nie jest hip-hop. Rozmowy II!

Jednym z najbardziej oczekiwanych wywiadów z książki To nie jest hip-hop. Rozmowy II, która ukaże się 27 września, jest z pewnością ...

#Taco Hemingway
#To nie jest hip-hop Rozmowy
Grafika do artykułu: Fight Club ma już 20 lat. Dlaczego w 2019 nadal świetnie się go ogląda?

Fight Club ma już 20 lat. Dlaczego w 2019 nadal świetnie się go ogląda?

Publika nie dopisała, krytycy narzekali... Trudno uwierzyć, ale kiedy Fight Club pojawił się w amerykańskich kinach (wrzesień 1999), ...

#Fight Club
Grafika do artykułu: Nie tylko Lil Nas X – 5 raperów z TikToka, których da i chce się słuchać

Nie tylko Lil Nas X – 5 raperów z TikToka, których da i chce się słuchać

Wierzcie lub nie, ale po przekopaniu kilometrów muzycznego mułu na Tik Toku naprawdę da się znaleźć parę rapowych perełek. 

#TikTok
Grafika do artykułu: Klasyczny album Jaya Z pojawi się po latach nie tylko na Tidalu. Ale… nie wszędzie. O co chodzi?

Klasyczny album Jaya Z pojawi się po latach nie tylko na Tidalu. Ale… nie wszędzie. O co chodzi?

Jay-Z to człowiek instytucja, a jedną z jego odnóg biznesowych jest Tidal, który był jed ...

#Jay Z
#Reasonable Doubt
Grafika do artykułu: Dziś polska premiera platformy Nike App. Przedstawiamy wszystkie funkcje, dla których warto ją pobrać

Dziś polska premiera platformy Nike App. Przedstawiamy wszystkie funkcje, dla których warto ją pobrać

Buciarze z 13 europejskich krajów mogą od dziś pobawić się nową NikeApp w ich wersjach j ...

#Nike App
Grafika do artykułu: Przypominamy 5 naszych ulubionych scen z filmów Quentina Tarantino

Przypominamy 5 naszych ulubionych scen z filmów Quentina Tarantino

Najpierw nasz współpracownik Michał Walkiewicz widział nowy film Tarantino w Cannes i napisał nam recenzję, w której podkreślił, że ...

#Quentin Tarantino
POKAŻ WIĘCEJ
Store

newonce.paper #2

39.99 PLN

newonce.hoodie

199 PLN

newonce.paper #1

29.99 PLN

Szanowny Użytkowniku,

W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku nowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych (RODO), pragniemy przypomnieć Ci podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu. Klikając w przycisk z napisem „W PORZĄDKU”, potwierdzasz, że zgadzasz się na wymienione niżej działania.

W PORZĄDKU

Cookies, czyli ciasteczka

Wraz z naszymi partnerami wykorzystujemy pliki cookies, potocznie zwane ciasteczkami, oraz inne pokrewne technologie. Mają one na celu zapewnienie Twojego bezpieczeństwa i udoskonalanie naszego serwisu poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych. Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w preferencjach przeglądarki. Jeśli nie wprowadzisz zmian ustawień, informacje te mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.

Pragniemy Cię zapewnić, że przechowywane przez nas dane osobowe są bezpieczne. Ich administratorem jest firma Skills Warsaw Michał Michalski z siedzibą w 00-161 Warszawa, ul. Anielewicza 9/25. Twoje dane osobowe są przetwarzane na zasadzie dobrowolności i będą przetwarzane tylko tak długo, jak długo są niezbędne do realizowania ww. celów lub do momentu, gdy wyrazisz skuteczny sprzeciw wobec ich przetwarzania. Co ważne, dostęp do nich ma tylko wyznaczony inspektor, a Tobie przysługuje prawo żądania dostępu do treści danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przenoszenia. Masz też prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu z przyczyn uzasadnionych Twoją szczególną sytuacją. Gdy uznasz, że firma Skills Warsaw Michał Michalski narusza przepisy Rozporządzenia RODO, masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych.

okiPopupPlugin-close