Dlaczego Evidence jest tak lubiany w Polsce?
Created with Sketch.

RADIO

Gramy 24h/7

POKAŻ WIĘCEJ
fot. materiały prasowe

Obdarzony charakterystycznym, powolnym flow i uchem do równie surowych, jak porywających bitów reprezentant Kalifornii to dla wielu fanów trueschoolowego rapu ostatni sprawiedliwy. W Polsce tych fanów jest ciut więcej niż gdziekolwiek indziej, a jutro (7.11) spotkają się na jego koncercie w stołecznej Iskrze.

Call Evidence, the last line of defense! – to cytat z jednego z pierwszych solowych numerów Michaela Taylora Perretty, opublikowanego na debiutanckim krążku Dilated Peoples The Last Line of Defense. Z perspektywy czasu ten w pełni dojrzały, 18-letni wers nie wydaje się jednak arogancką przechwałką młodego trueschoolowego MC, ale solennym zapewnieniem, którego Mr. Slow Flow nie złamał po dziś dzień ani jednym numerem, ani jednym bitem, ani jednym wersem. I choć pierwsze nielegale Dilated pochodzą jeszcze z lat 90., to ich tour de force po listach podziemnych przebojów, tracklistach mixtape’ów i boom-boxach wszystkich backpacerów początku lat 2000. już wtedy było swoistym powrotem do czasów złotej ery. Powrotem dalekim jednak od odtwórczego zastoju, w którym tkwi większość artystów utożsamianych z prawdziwą szkołą hip-hopu. Nie, to był powrót pewny, szczery i autorski, równie chwytliwy, jak zakorzeniony w undergroundzie. Takie nowe tchnienie wpuszczone pomiędzy te sample, bębny i wersy, w których rozkochało się całe pokolenie fanów rapu. Tych, dla których nowojorski boom-bap do dziś jest niedoścignionym wyznacznikiem stylu i jakości. Wkroczeniem na drogę bez odwrotu.

Evidence i Alchemist (…) nigdy nie stali w pierwszym szeregu amerykańskiej sceny, a dziś, w czasach popularności trapów i cloud rapów, jeszcze mocniej okopani zostali na swoich od lat okupowanych pozycjach; miejscu, które znajduje się gdzieś pomiędzy podziemiem a szerokim obiegiem, między ulicą a trueschoolem, w koronie drzewa wyrastającego z klasycznych wzorców 90sowej „złotej ery”; miejscu, które w sercach polskich hip-hopowców zajmuje wyjątkową przestrzeń. Wprost proporcjonalnie do nazwy klubu, jakieś 1500 osób, których krew tłoczona jest w takt boom-bapowych bębnów, zjawiło się wczoraj na Powiślu, by doprowadzać barmanów do szewskiej pasji, dziewczyny do omdlenia, a „przyrodnich braci” do zachwytu, który „nie przystoi” hardym, morowym MCs. Ludzie wisieli na biegnących pod sufitem rurach, poruszali się jednym, wspólnym ruchem rozbujanej masy i skandowali ksywki zaoceanicznych gości. Surowe, zbasowane produkcje Alchemista wprawiały salę w drżenie, pełne groove’u sample znajdowały swój oddźwięk w okrzykach i piskach, a „Mr. Slow Flow” i Big Boy Al co rusz podmieniali któreś słowo w swojej zwrotce, by przy gremialnym odzewie publiki raz jeszcze zakrzyknąć WARSAW. – blisko 4 lata temu reprezentant naszej redakcji pisał w relacji z koncertu Step Brothers – producencko-raperskiego duetu Evidence’a i Alchemista – w warszawskim klubie 1500m2 do wynajęcia. Wyprzedany do ostatniego miejsca, tłumnie oblegany występ rzeczonych braci przyrodnich nie dość, że dał Alowi okazję, by ten po raz pierwszy w życiu skoczył w tłum, a wszystkim obecnym w lokalu – od tych na scenie, przez tych pod nią, aż po akustyka – ogromną radość, to jeszcze uświadomił nam zupełnie niepowtarzalny, generalski status, jaki Michael Taylor Perretta ma pośród polskich hip-hopowców.

Bez względu bowiem na to, czy na warsztat weźmiemy dyskografię Dilated Peoples, serię instrumentalnych tape’ów z produkcjami Evidence’a (Yellow, Red, Purple i Green Tape Instrumentals) czy jego meteorologiczny tryptyk domknięty miesiąc temu albumem Weather or Not – wszystko, co wyszło spod palców i z gardła Michaela Taylora Perretty, jest otaczane w Polsce swoistym kultem, a kult ten wyrasta daleko poza trueschoolowe środowisko. Z czego to wynika? Niech w dużym stopniu wytłumaczy  zdanie cytowane akapit wcześniej – to, że EV zawsze lokował się gdzieś między podziemiem a szerokim obiegiem, między ulicą a trueschoolem, w koronie drzewa wyrastającego z klasycznych wzorców 90sowej „złotej ery”; miejscu, które w sercach polskich hip-hopowców zajmuje wyjątkową przestrzeń. Tego, że jego produkcje – podobnie jak bity Alchemista, z którym łączy go braterska wręcz więź – stanowią swego rodzaju wzór z Sèvres brzmienia niekoniecznie krajowego trueschoolu, ale sporej części rodzimej ulicy. Nie bez kozery bowiem pierwszy Mr. Slow Flow rodzimego środowiska hiphopowego, Włodi, mówi w intro do numeru T&T, że: ten bit to duża część moich hip-hopowych marzeń, a wiecie przecież – bądź możecie się domyślać – kto zrobił ów charakterystycznie brzmiący podkład.

Evidence dał Włodkowi bit w 2013 roku, natomiast 4 lata wcześniej położył szesnastkę na płycie Ostrego O.C.B.. I równie znamienny, jak wprowadzenie reprezentanta Molesty do jego utworu z płyty Wszystko z dymem, wydaje się być refren tegoż ponadoceanicznego duetu, w którym O.S.T.R. nawija: ten hip-hop jest nasz, brat, ten hip-hop to czas / Jak i styl, flow, ty pomyśl, gdzie jest hip-hop i sprawdź nas. Bo nieważne, jak bardzo zmienił się rap przez te ponad 20 już lat bytności Michaela Taylora Perretty na scenie (a na oficjalnym wydawnictwie debiutował on w 1996 roku, tworząc remix dla duetu Ultra, czyli Tim Doga i Kool Keitha) – on wciąż podąża ścieżką, którą obrał u schyłku zeszłego wieku. Zresztą wspólnie z całym pokoleniem kalifornijskich undergroundowców którzy tchnęli wówczas zupełnie nową świeżość w cały ten nie lada już wtedy wyeksploatowany klasyczny hip-hop. Wciąż stoi w pierwszym szeregu owej ostatniej linii obrony, a swoją pewnością siebie, zawadiackim poczuciem humoru i nieustannie szlifowanym, imponującym poziomem umiejętności producenckich i mikrofonowych co rusz dowodzi, że boom-bap not dead. W przeciwieństwie jednak do zatęchłego punk rocka, z którym kojarzy się to hasło, czy przeważającą większością trueschoolowego skansenu, w jakim na własne życzenie zamknęła się większość reprezentantów prawdziwego rapu, EV wciąż pozostaje świeży. Trudno jest jednak jednoznacznie stwierdzić, czemu tak się dzieje. Dlatego też daliśmy sobie kilka tygodni, żeby zweryfikować, czy Weather or Not nie uważamy za krążek świetny jedynie z sentymentu.

I choć wiele wyimków z ostatniej części pogodowego tryptyku – którego koniec zapowiada Evidence w niedawnych wywiadach – przywodzi na myśl wspomnienia z różnych momentów jego kariery, to gdzieś spośród wszystkich tych idealnie skalibrowanych wersów i uderzeń szorstkich, bujających bębnów wciąż przeziera teraźniejszość – nie przeszłość. Mimo że meteorologiczne porównania znamy od pierwszych wejść Perretty na mikrofon, jego wolne, przemyślane flow nie przechodzi żadnych drastycznych zmian, a bity boom-bapowego dream teamu w osobach Premiera, Alchemista, Nottza czy Babu nie zaskakują niczym nowym, to całość jest żywa, rzutka i nagła. W dużym stopniu wynika to na pewno z pozytywnego podejścia Evidence’a, który zamiast utyskiwać na dzisiejszy stan rap gry i obrażać nowofalowych MC’s skupia się na skrzętnym i dokładnym zamiataniu swojego poletka. Po części ma na to wpływ jego szczerość, która pozwala mu opowiadać na bitach o tak osobistych kwestiach, jak choroba matki jego dziecka. Nie bez znaczenia jest również dystans, z jakim podchodzi do siebie i otaczającego go świata. Głównym powodem takiego stanu rzeczy wydaje się to, że EV jest nieustannie coraz mocniejszy, a Weather or Not jest zdecydowanie jego najlepszym albumem. Jak dobry bokser Mr. Slow Flow nieustannie trenuje i niekoniecznie wyraźnie, ale poprawia swoje wyniki. Nie zmienia techniki, nie dokonuje żadnych wolt w swoim planie treningowym, ale wciąż cyzeluje i szlifuje swój warsztat. I może też dlatego ma nad Wisłą tak wielu oddanych fanów. Zawsze przecież mieliśmy słabość do skromnych, acz charyzmatycznych zawodników, którzy systematycznie, miarowo i pewnie idą po swoje.

#Evidence
#muzyka
POKAŻ KOMENTARZE

Najnowsze

Grafika do artykułu: 4 płyty z tego roku, które udowadniają, że trueschool nadal ma się dobrze

4 płyty z tego roku, które udowadniają, że trueschool nadal ma się dobrze

W morzu rapowych premier nie można zapominać o naprawdę dobrych materiałach, które wprost odwołują się do sznytu mającego obecnie sp ...

#Benny the Butcher
#Kali
#Little Brother
Grafika do artykułu: Nie prześpijcie hype’u na tych wariatów z LA – poznajcie już dziś Shoreline Mafię!

Nie prześpijcie hype’u na tych wariatów z LA – poznajcie już dziś Shoreline Mafię!

Chicagowski vibe a'la Chief Keef, południowy, gangsterski styl The Game'a i laidbackowa, wypełniona dragami nawijka z Kalifornii – t ...

#Shoreline Mafia
Grafika do artykułu: Lil Nas X, A$AP Rocky, 21 Savage – z jakich sampli korzystają największe rapowe hity?

Lil Nas X, A$AP Rocky, 21 Savage – z jakich sampli korzystają największe rapowe hity?

Hip-hop od zawsze opiera się na samplingu i wykorzystywaniu istniejących muzycznych patternów – nie można o nich zapominać!

#21 Savage
#A$AP Rocky
#Bad Bunny
Grafika do artykułu: Reebok i Chromat udowadniają, że podeszwa nie musi być nudna

Reebok i Chromat udowadniają, że podeszwa nie musi być nudna

Collabo dwóch uznanych w swoich dziedzinach marek zrobiło niezłe zamieszanie na New York Fashion Week.

#Chromat
#Reebok
Grafika do artykułu: Kolejny powiew świeżości w Liście Przebojów newonce.radio!

Kolejny powiew świeżości w Liście Przebojów newonce.radio!

Od zeszłego notowania pierwsza dwudziestka zmienia się jak w kalejdoskopie – w tym tygodniu kolejne sześć nowości z poczekalni zdołało przebić barierę 20. miejsca!

#Lista Przebojów
#newonce.radio
Grafika do artykułu: 25 lat temu Biggie wypuścił jeden z najlepszych debiutanckich albumów w historii rapu

25 lat temu Biggie wypuścił jeden z najlepszych debiutanckich albumów w historii rapu

Ta kartka z kalendarza nie dotyczy krążka, który kiedyś brzmiał świetnie, a teraz funkcjonuje jako ważne gatunkowo, ale jednak wyłąc ...

#Biggie
#The Notorious B.I.G.
Grafika do artykułu: Dziś w newonce.bar rozkręcamy melanż z nową płytą Post Malone’a!

Dziś w newonce.bar rozkręcamy melanż z nową płytą Post Malone’a!

Hollywood’s Bleeding nucimy pod nosem od tygodnia, ale dopiero wieczorem ponawijamy wspólnie na imprezie, którą rozkręcamy z Univers ...

#newonce.bar
#Post Malone
Grafika do artykułu: Nie możecie przegapić nowego albumu JPEGMAFII, bo to istny majstersztyk

Nie możecie przegapić nowego albumu JPEGMAFII, bo to istny majstersztyk

Od czasu premiery Veterana nie spodziewałem się, że Peggy będzie w stanie stworzyć lepsze wydawnictwo. Teraz okazało się, że bardzo ...

#All My Heroes Are Cornballs
#JPEGMAFIA
Grafika do artykułu: Pezet ujawnił tracklistę Muzyki Współczesnej! Podsumowujemy wszystko, co wiemy o jego nadchodzącej płycie

Pezet ujawnił tracklistę Muzyki Współczesnej! Podsumowujemy wszystko, co wiemy o jego nadchodzącej płycie

Na początku września minęło siedem lat (!) od czasu premiery ostatniego solowego albumu ...

#Muzyka Współczesna
#Pezet
Grafika do artykułu: Sukces na miarę Wiedźmina? Polacy robią grę za 14 milionów złotych!

Sukces na miarę Wiedźmina? Polacy robią grę za 14 milionów złotych!

W ostatnim czasie na ustach wszystkich jest nadchodząca premiera Cyberpunk 2077, tymczasem na horyzoncie pojawił się kolejny polski ...

#I the Inquisitor
#The Dust
POKAŻ WIĘCEJ
Store

newonce.paper #2

39.99 PLN

newonce.hoodie

199 PLN

newonce.paper #1

29.99 PLN

Szanowny Użytkowniku,

W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku nowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych (RODO), pragniemy przypomnieć Ci podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu. Klikając w przycisk z napisem „W PORZĄDKU”, potwierdzasz, że zgadzasz się na wymienione niżej działania.

W PORZĄDKU

Cookies, czyli ciasteczka

Wraz z naszymi partnerami wykorzystujemy pliki cookies, potocznie zwane ciasteczkami, oraz inne pokrewne technologie. Mają one na celu zapewnienie Twojego bezpieczeństwa i udoskonalanie naszego serwisu poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych. Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w preferencjach przeglądarki. Jeśli nie wprowadzisz zmian ustawień, informacje te mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.

Pragniemy Cię zapewnić, że przechowywane przez nas dane osobowe są bezpieczne. Ich administratorem jest firma Skills Warsaw Michał Michalski z siedzibą w 00-161 Warszawa, ul. Anielewicza 9/25. Twoje dane osobowe są przetwarzane na zasadzie dobrowolności i będą przetwarzane tylko tak długo, jak długo są niezbędne do realizowania ww. celów lub do momentu, gdy wyrazisz skuteczny sprzeciw wobec ich przetwarzania. Co ważne, dostęp do nich ma tylko wyznaczony inspektor, a Tobie przysługuje prawo żądania dostępu do treści danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przenoszenia. Masz też prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu z przyczyn uzasadnionych Twoją szczególną sytuacją. Gdy uznasz, że firma Skills Warsaw Michał Michalski narusza przepisy Rozporządzenia RODO, masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych.

okiPopupPlugin-close