Rafał Grobel prowadzi audycję True Music w newonce.radio... i przybliża nam fenomen cyklu Boiler Room
Created with Sketch.

RADIO

Gramy 24h/7

POKAŻ WIĘCEJ
fot. materiały prasowe

Najbliższa audycja już w piątek 12 kwietnia o godzinie 18.00, a my złapaliśmy Rafała i zapytaliśmy go o to, co jego zdaniem jest najważniejsze w całym tym zamieszaniu o nazwie Boiler Room. Sponsorem audycji jest marka Ballantine’s.

Co właściwie według ciebie, jako człowieka siedzącego w temacie od dwóch stron: organizatora i fana, najmocniej zmieniła idea Boiler Room?

Zacznę od końca. Od strony fana nagle miałem możliwość zobaczyć w akcji najciekawszych, często niszowych artystów, których nie było szans posłuchać w Polsce. Jednocześnie dosyć niezobowiązująca formuła pozwalała dostrzec w nich przede wszystkim pasjonatów – w przeciwieństwie do wysokobudżetowych koncertów nie tak dawno temu produkowanych jeszcze na DVD. Od strony organizatora – transmisje z występów stały się mimochodem doskonałym narzędziem do promocji występów artystów, nagle można było dosyć dokładnie zilustrować publiczności czy managerom klubów to, czego mogą się spodziewać. Boiler Room podniósł kamień, pod którym siedział underground.

Czy faktycznie zwiększyło to zainteresowanie elektroniką dla zwykłego, niedzielnego słuchacza? A może to mimo wszystko zajawka dla wtajemniczonych?

To dość ogólne pytanie. Z jednej strony muzyka elektroniczna jest obecna w szerokim dyskursie od ponad 20 lat, kiedy to clubbing przeżywał swoje złote czasy. Potem sinusoida pikowała, gatunki house czy techno miały dosyć pejoratywne konotacje. Boiler Room moim zdaniem zrobił coś innego, pokazał nowemu pokoleniu, że choć w internecie wszystko jest na wyciągnięcie ręki, nic nie zastąpi uczestnictwa na żywo i przeżywania na bieżąco. Nawet będąc w innej strefie czasowej.

Na ile ważne jest to symboliczne na Boilerach zatarcie bariery pomiędzy artystą a tańczącym obok fanem?

Znów mogę mówić tylko o moich odczuciach. Dla mnie to bardzo zależy od rodzaju występu. Oczywiście każda muzyka wykonywana przed żywym odbiorcą zyskuje, niemniej dla wykonawców live pewien fizyczny dystans bywa często niezbędny – chociażby ze względów technicznych. Z didżejami jest może minimalnie inaczej i rzeczywiście bliski kontakt publiki może nakręcać pozytywnie, jednak są i tacy, dla których bywa uciążliwy z uwagi na nieprzestrzeganie pewnych niepisanych reguł wynikających z szacunku dla artysty. Artysty, który jednak coś tworzy i powinien mieć choćby minimalny komfort. Ja publiczność w kadrze traktowałem raczej jako element uatrakcyjnienia transmisji, bo pamiętajmy, że nawet jeśli za artystą tańczy sto osób to może ich oglądać w tym czasie dziesięć tysięcy. I to oni są w tej formule najważniejsi.

Czy polskie edycje Boilera miały jakiś swój charakterystyczny sznyt, wyróżniały się czymś na tle świata?

Ciężko generalizować, kiedy udało nam się zarejestrować występy tak różnych artystów jak Jacek Sienkiewicz, 67,5 Minuty Projekt czy Michał Urbaniak, ale wydaje mi się, że to, co jest fajnego w nas, Polakach to duma i chęć pochwalenia się tym, co tu powstaje. Przewrotnie więc powiedziałbym, że ten sznyt w Polsce generuje publiczność, która dopinguje swoich ulubionych artystów. Złośliwi mogą powiedzieć, że to efekt wielu lat niedocenienia, ale ja wolę myśleć, że to nasz zapał do mobilizacji i wspólnego przeżywania ponad podziałami.

Twoim zdaniem to dobrze, że Boiler Roomy potrafią trochę wychodzić poza elektronikę i łapać inne gatunki pod swoje skrzydła? 

To trochę tak jakby zapytać czy to dobrze, że na winylu wydaje się coś poza Pink Floyd. Dla mnie Boiler Room to narzędzie. Oczywiście jak każda inicjatywa zaczął się w określonym miejscu i dookoła pewnych tematów, ale już chwilę po starcie (na marginesie – był to też czas, kiedy produkcją transmisji zajmowała się Gosia Herman, osoba odpowiedzialna za wejście Boiler Room na polski rynek), występowali tam tacy artyści jak Erykah Badu, MF Doom czy Thom Yorke. Myślę, że dla ludzi interesujących się muzyką, tak jak każdą dziedziną artystyczną czy estetyczną, punkt wyjścia nie oznacza, że poruszamy się cały czas w wąskim spektrum. Można lubić architekturę bauhausu, ale to nie wyklucza uznania dla secesji.

To trochę wrócimy do tego, co mówiłeś na początku: jesteś na widowni Boilera – na czyje sety zwykle bardziej czekasz? Gwiazd czy ludzi, których czasem nawet nie kojarzysz z nazwiska lub ksywy?

Sety gwiazd to dla mnie najbardziej przereklamowana rzecz ever. Nie ma czegoś takiego, że rozpoznawalna osoba ma najlepszy gust czy wyczucie publiczności, rządzą tym zupełnie inne kryteria, takie jak hype na dany gatunek w danym momencie czy też, mówiąc brutalnie, trafianie w uśredniony gust, czyli tzw. najniższy wspólny mianownik. Ekonomia tego rynku wymusza też często na producentach granie setów aby zarabiać cokolwiek na swojej muzyce, a umówmy się – muzyk nie równa się dobry DJ. Umieć komponować dźwięki a dobierać piosenki kierując tłumem – to dwie pary kaloszy. Pamiętajmy też, że dobry DJ inną muzykę oferuje w różnych okolicznościach. Czym innym jest granie big room na festiwalu bądź w klubie dla kilku tysięcy osób, a czym innym sunday best dla dwudziestu osób chillujących na leżakach. Dla mnie kluczowym kryterium oceny setów jest kreatywność. Granie dwie godziny w jednym tempie i stylistyce nią nie jest, co nie znaczy, że takie granie nie jest potrzebne, ale mnie prywatnie to zwyczajnie nudzi. Wracając do pytania – na co czekam? Aż ktoś, ktokolwiek, mnie zaskoczy.

Pamiętajcie też o kolejnej imprezie Ballantine’s x Boiler Room True Music, która odbędzie się 25 kwietnia w Krakowie.

#Ballantine's
#Boiler Room
#True Music
POKAŻ KOMENTARZE

Najnowsze

Grafika do artykułu: Killer Mike do protestujących: nie podpalajcie domów, to nie czas na destrukcję, tylko na jedność

Killer Mike do protestujących: nie podpalajcie domów, to nie czas na destrukcję, tylko na jedność

Członek Run The Jewels jest znany z tego, że nie boi się zabierać głosu na tematy polityczne. Tym razem wystosował apel do wszystkic ...

#Killer Mike
Grafika do artykułu: Rafał Pacześ był, Arkadiusz Jakubik dopiero będzie – co nowego w Rozmowach: Wojewódzki, Kędzierski?

Rafał Pacześ był, Arkadiusz Jakubik dopiero będzie – co nowego w Rozmowach: Wojewódzki, Kędzierski?

Dawid Podsiadło polskiego stand upu. O tym, jak grał dla sześciu informatyków i dlaczego ...

#Arkadiusz Jakubik
#Porsche
#Rafał Pacześ
Grafika do artykułu: Podczas nocnych zamieszek w USA zdemolowano najpopularniejsze sklepy streetwearowe

Podczas nocnych zamieszek w USA zdemolowano najpopularniejsze sklepy streetwearowe

Protesty przeciwko brutalności policji powoli przeradzają się w regularną chuliganerkę. Pokojowe protesty są uzasadnione, ale kradzi ...

#George Floyd
#Gucci
#Supreme Fairfax
Grafika do artykułu: Przemek Ferguson za chwilę może wejść do rapgry z przytupem. Przybliżamy jego postać!

Przemek Ferguson za chwilę może wejść do rapgry z przytupem. Przybliżamy jego postać!

Kiedy StoPro Rap sięga po nieznanego wcześniej szeroko newcomera jako jednego ze swoich pierwszych zawodników, zdecydowanie warto je ...

#Przemek Ferguson
Grafika do artykułu: Protest songi wczoraj i dziś: to są słynne kawałki, w których raperzy nie bali się atakować polityków

Protest songi wczoraj i dziś: to są słynne kawałki, w których raperzy nie bali się atakować polityków

Polityczny rap potrafi przeniknąć do głównego nurtu. Jak bywało wcześniej, a jak jest z ...

#Childish Gambino
#Dead Prez
Grafika do artykułu: 10 filmów, od których warto zacząć swoją przygodę z japońskimi animacjami

10 filmów, od których warto zacząć swoją przygodę z japońskimi animacjami

Liczba dobrych anime obezwładnia. Co najlepiej poznać na sam początek? Spróbujemy pomóc wam w wyborze.

#Akira
#Cowboy Bebop
#Ghost In The Shell
Grafika do artykułu: Krótki przegląd najlepszych tatuatorów z całego świata, których warto poznać

Krótki przegląd najlepszych tatuatorów z całego świata, których warto poznać

Sektor dotychczas pomijany w rządowym luzowaniu lockdownu doczekał się reakcji na inicjatywy tatuatorów. Dziś już wiemy, od kiedy mo ...

#Bang Bang
#dr. woo
#Mister Cartoon
Grafika do artykułu: 19-latek z Detroit został zamordowany podczas protestu przeciwko brutalności policji

19-latek z Detroit został zamordowany podczas protestu przeciwko brutalności policji

Strzały padły z przejeżdżającego samochodu, sprawca jest wciąż na wolności. Brak nam słów na to, co obecnie dzieje się w Ameryce.

#George Floyd
Grafika do artykułu: Przesłuchaliśmy debiut Miłego ATZ. Jeśli w niego wątpicie – oto 4 powody, które zmienią wasze zdanie

Przesłuchaliśmy debiut Miłego ATZ. Jeśli w niego wątpicie – oto 4 powody, które zmienią wasze zdanie

Z łatkami już tak jest, że jak raz się przyczepią, to potem ciężko je zerwać. Debiutanck ...

#Miły ATZ
Grafika do artykułu: Subiektywny ranking wszystkich albumów Denzela Curry’ego od najgorszego do najlepszego

Subiektywny ranking wszystkich albumów Denzela Curry’ego od najgorszego do najlepszego

To chyba wciąż jeden z najbardziej niedocenionych raperów na amerykańskiej scenie. Denzel Curry zasługuje na więcej uwagi!

#Denzel Curry
#Imperial
#Nostalgic 64
POKAŻ WIĘCEJ

Szanowny Użytkowniku,

W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku nowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych (RODO), pragniemy przypomnieć Ci podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu. Klikając w przycisk z napisem „W PORZĄDKU”, potwierdzasz, że zgadzasz się na wymienione niżej działania.

W PORZĄDKU

Cookies, czyli ciasteczka

Wraz z naszymi partnerami wykorzystujemy pliki cookies, potocznie zwane ciasteczkami, oraz inne pokrewne technologie. Mają one na celu zapewnienie Twojego bezpieczeństwa i udoskonalanie naszego serwisu poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych. Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w preferencjach przeglądarki. Jeśli nie wprowadzisz zmian ustawień, informacje te mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.

Pragniemy Cię zapewnić, że przechowywane przez nas dane osobowe są bezpieczne. Ich administratorem jest firma Skills Warsaw Michał Michalski z siedzibą w 00-161 Warszawa, ul. Anielewicza 9/25. Twoje dane osobowe są przetwarzane na zasadzie dobrowolności i będą przetwarzane tylko tak długo, jak długo są niezbędne do realizowania ww. celów lub do momentu, gdy wyrazisz skuteczny sprzeciw wobec ich przetwarzania. Co ważne, dostęp do nich ma tylko wyznaczony inspektor, a Tobie przysługuje prawo żądania dostępu do treści danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przenoszenia. Masz też prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu z przyczyn uzasadnionych Twoją szczególną sytuacją. Gdy uznasz, że firma Skills Warsaw Michał Michalski narusza przepisy Rozporządzenia RODO, masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych.

okiPopupPlugin-close