Czy Griselda Records to label, który jest ostatnią ostoją prawdziwego ulicznego rapu?
Created with Sketch.

RADIO

Gramy 24h/7

POKAŻ WIĘCEJ
fot. materiały prasowe

Na polu hardej, podwórkowej nawijki nie sposób dziś w Stanach znaleźć drugi tak spójny, wiarygodny i porywający label jak Griselda Records. Właśnie wyszła płyta, skupiająca twórców tego kolektywu.

Kolumbijska baronka narkotykowa Kartelu z Medellín, pionierka kokainowego szlaku narkotykowego w Miami oraz podziemia lat 70. i wczesnych lat 80. XX wieku. Znana również jako La Madrina, Czarna Wdowa, Kokainowa Matka Chrzestna, Dama Mafii i Królowa Handlu Narkotykowego. Była istotną członkinią Kartelu z Medellín, jednakże później weszła z nim w relacje antagonistyczne, z powodu zamordowania Marty Saldarriagi Ochoi. Marta należała do rodziny Ochoa, która stanowiła część Kartelu z Medellín; została zabita przez Blanco, ponieważ przemycała dla niej kokainę, a Griselda ostatecznie wolała pozbawić ją życia niż wypłacić pieniądze za przemyt – czytamy na Wikipedii w opisie patronki wydawnictwa Griselda Records, powstałego nieco ponad 6 lat temu w Buffalo. Znana ze swojego okrucieństwa, zdecydowania i… kreatywności wychowanka brudnych, biednych ulic Kolumbii wydaje się wprost idealną opiekunką labelu, w którym ukazały się na przestrzeni połowy minionej dekady takie wydawnictwa i numery jak Rubber Bands & Weight, Stabbed or Shot czy Bullet Holez In My Neck. Sekwencje z rozrywanych seriami z broni automatycznej, napędzanych kilogramami kokainy, surowych i brutalnych filmów akcji, jakimi zdają się być żywoty raperów takich jak Westside Gunn, jego brat Conway the Machine, kuzyn B.E.N.N.Y the Butcher i koleżka z ośki El Camino.

Część naszej redakcji swoją przygodę z rapem zaczynała od wszelkiej maści sensacyjnych relacji z nowojorskich blokowisk, jakie serwowała im w latach 90. przepotężna reprezentacja osiedla Queensbridge, liczne zastępy Boot Camp Click czy szeregi innych podwórkowych nawijaczy z odmiennych cząstek Wielkiego Jabłka. Nic dziwnego więc, że gdy w 2015 roku w nasze roztrzęsione stanem ówczesnego rapu łapy trafiły dwie odsłony cyklu Hitler Wears Hermes Westside Gunna i dwie części The (Devil’s) Reject Conwaya, mordy cieszyły się jak wtedy, gdy w 1997 wyszedł The War Report Capone’a i Noreagi, w 2000 – Y2K ekipy Screwball, a dwa lata później pierwsza solówka Stylesa P. Ich autorzy bowiem nie dość, że są dziś pierwszymi reprezentantami Buffalo, którzy dorobili się kontraktu z majorsem – jako że Griselda jest aktualnie dystrybuowana przez Shady Records, czyli sublalbel Interscope – to jeszcze w swoim osiedlowym, kronikarskim zacięciu przywodzą na myśl takie osiedlowe talenty, jak Cormega, Ruck czy Jadakiss. Dwaj bracia Worthy – podobnie jak Benny i El Camino – nie dość bowiem, że mają w sobie sporo charakterystycznej, surowej, podwórkowej charyzmy, to jeszcze wszystkie te gangsterskie opowiastki z ulic wschodniego wybrzeża potrafią opowiadać równie obrazowo jak stylowo. I mają niesamowicie wyczulone ucho do beatów!

Za sukcesem cieszącego się już w pewnych kręgach wręcz kultowym statusem katalogu wytwórni Griselda Records obok samych MC’s stoją również producenci. Panującą w amerykańskich gettach atmosferę zagrożenia raperzy odmalowują nie tylko słowami, ale również ocierającymi się niekiedy o parodię potokami onomatopei oddających wystrzały i wybuchy (swoją drogą ciekawe, czy Kanye inspirował się Gunnem i Conwayem pisząc swoje pamiętne wersy Ba-ba-ba-ba / Brrrat-dat-da-da-da, da / Ga-ga-ga-ga). A ich reporterskie zacięcie robiłoby nieporównywalnie mniejsze wrażenie, gdyby nie towarzyszyły im w tym procederze wszystkie te surowe acz chwytliwe, filmowe bity nadwornego producenta GxFR – Daringera i szeregu innych beatmakerów, pośród których pojawiają się takie tuzy jak Alchemist, Statik Selektah, Apollo Brown czy Pete Rock.

Pełnymi garściami czerpią z kanonu złotej ery. Czułym okiem zerkają w stronę trueschoolowego podziemia (kolaboracje z DOOM-em czy opisywanym przez nas swego czasu Mach-Hommym). I wciąż operują w granicach nihilistycznej wręcz, bezlitosnej, osiedlowej rzeczywistości. Podwładni Griseldy tworzą właśnie jedną z najbardziej spójnych i namacalnych, ulicznych narracji XXI wieku. Obok Roca Marciano, Dave’a Easta czy Freddiego Gibbsa zdają się być dzisiaj jednymi z nielicznych w pełni wiarygodnych, klasycznych w swoim podejściu, a jednocześnie dalekich od bycia anachronicznymi wychowanków starej szkoły. Czyli handlowania towarem, strzelania do frajerów i zdawania z tego wszystkiego relacji na beatach.

I jeśli chodzi o podobną estetykę w 2018 roku nie mieli zbyt wielu konkurentów w walce o tytuł najmocniej angażującego ulicznego labelu. Westside Gunn nie dość bowiem, że kontynuował serię swoich porywających tejpów noszących intrygujący tytuł Hitler Wears Hermes, to wypuścił jeszcze ocierający się o wybitność album Supreme Blientele. Conway zaprezentował trzy potężne krążki – Everybody is F.O.O.D., EIF 2. Eat What U Kill i – bodajże najlepszy z nich – Blakk Tape. Benny natomiast zmiótł sporą część sceny swoim debiutanckim longplayem Tana Talk 3. Zawrotne tempo, z jakim przedstawicielstwo kartelu Griseldy atakuje scenę nie ma natomiast żadnego wpływu na jakość tych wydawnictw; wręcz wydaje się, że w tym modelu pracy wychowankowie Buffalo znaleźli metodę na to, by ich ksywki były kiedyś wymieniane pośród najprawdziwszych osiedlowych królów drugiej dekady XXI wieku. W swoim konfrontacyjnym, zadziornym nastawieniu Gunn i Con’ wyrastają bowiem powoli na MC’s, którym tytuły ulicznych GOATów należą się bardziej niż wielu 90’sowym klasykom. Formę równie ascetycznego jak kinematograficznego, naturalistycznego opisu realiów getta doprowadzili oni w przeciągu minionych 5 lat w okolice perfekcji, a 2019 rok przyniesie im zapewne kolejne belki na generalskich pagonach, które przyznała im zza grobu La Madrina. Belki, które należą się za każdy równie mocny wers, jak choćby te trzy autobiograficzne linijki człowieka-maszyny Conwaya: Bullet holes on my neck, I just threw ice around / Don’t need you to hold my hand, fuck a hand out / I do what I wanna do, that’s why I stand out; I do me, nigga!

I niech dalej to będzie jedna z naczelnych zasad, której trzymają się reprezentanci bandery zdobionej przez te dwie szalki Temidy, na których podwładni Griseldy ważą towar. A album WWCD, na którym gościnnie udzielili się m.in. Raekwon, 50 Cent i Eminem, jest już do złapania na streamingach.

#Griselda Records
POKAŻ KOMENTARZE

Najnowsze

Grafika do artykułu: Tyler, The Creator i Converse stworzyli bardzo niecodzienny model buta. Poznajcie Gianno!

Tyler, The Creator i Converse stworzyli bardzo niecodzienny model buta. Poznajcie Gianno!

Ta współpraca to jeden z głośniejszych collabów ostatnich lat. Eksperymenty Tylera z klasyką Converse, z formą i kolorami sprawiły, ...

#Converse GIANNO
#Tyler The Creator
Grafika do artykułu: Mamy piątek wielkich premier! Słuchamy dzisiaj m.in. nowych albumów Kaytranady i Stormzy’ego

Mamy piątek wielkich premier! Słuchamy dzisiaj m.in. nowych albumów Kaytranady i Stormzy’ego

To połowa grudnia, a nie kwietnia, ale dzisiejszy piątek rzeczywiście jest wielki. Przynajmniej jeśli chodzi o muzykę, która się uka ...

#Kaytranada
#The Free Nationals
#Stormzy
Grafika do artykułu: Z ostatniej chwili: Kendrick Lamar kolejnym headlinerem Open’era!

Z ostatniej chwili: Kendrick Lamar kolejnym headlinerem Open’era!

Zaledwie przed dwoma tygodniami pisaliśmy o tym, że Kendrick Lamar został oficjalnie potwierdzony jako headliner holenderskiego WOO HAH! i prawdopodobnie pojawi się także na Gl ...

#Kendrick Lamar
#Open'er 2020
Grafika do artykułu: W polskiej grze komputerowej pojawią się nowe piosenki A$AP Rocky’ego, Run the Jewels i Grimes!

W polskiej grze komputerowej pojawią się nowe piosenki A$AP Rocky’ego, Run the Jewels i Grimes!

CD Projekt RED rozbiło już bank za sprawą gier z serii The Witcher, które na całym świec ...

#A$AP Rocky
#Cyberpunk 2077
#Grimes
Grafika do artykułu: Artur Rojek wraca i ogłasza zarówno nową płytę, jak i trasę koncertową

Artur Rojek wraca i ogłasza zarówno nową płytę, jak i trasę koncertową

A my z przyjemnością patronujemy i jednemu, i drugiemu, w końcu newonce to nie jest tylko hip-hop. 

#Artur Rojek
Grafika do artykułu: Bayern Monachium największym wygranym fazy grupowej Ligi Mistrzów – zapisał się swoimi wynikami w historii

Bayern Monachium największym wygranym fazy grupowej Ligi Mistrzów – zapisał się swoimi wynikami w historii

Ogromna w tym zasługa Roberta Lewandowskiego, ale akurat do ostatniego wyniku nasz snajp ...

#Bayern Monachium
#Fortuna
Grafika do artykułu: Pornhub podsumował rok 2019. Zestawienie dotyczące Polski jest zaskakujące – i pokazuje więcej niż myślicie

Pornhub podsumował rok 2019. Zestawienie dotyczące Polski jest zaskakujące – i pokazuje więcej niż myślicie

Z danych opublikowanych przez popularny serwis pornograficzny można wywnioskować kilka n ...

#PornHub
Grafika do artykułu: Patointeligencja Maty to jeden z najważniejszych kawałków nowego pokolenia polskiego rapu. Dlaczego?

Patointeligencja Maty to jeden z najważniejszych kawałków nowego pokolenia polskiego rapu. Dlaczego?

Singiel wschodzącej gwiazdy polskich rymów i bitów z pewnością uplasuje się w czołówce k ...

#Mata
Grafika do artykułu: Nie tylko Henry Lee Lucas: to jest 3 słynnych seryjnych morderców, których wyczyny przerażają do dziś

Nie tylko Henry Lee Lucas: to jest 3 słynnych seryjnych morderców, których wyczyny przerażają do dziś

Przed tygodniem w ofercie Netfliksa pojawił się serial dokumentalny The Confession Kille ...

#Mindhunter
#Netflix
Grafika do artykułu: Poznaliśmy oficjalną datę premiery Matrix 4. Film wejdzie do kin tego samego dnia co nowy John Wick

Poznaliśmy oficjalną datę premiery Matrix 4. Film wejdzie do kin tego samego dnia co nowy John Wick

Na tę wiadomość czekaliśmy od 2011 roku, kiedy po raz pierwszy świat obiegły plotki suge ...

#John Wick
#Matrix
POKAŻ WIĘCEJ
Store

newonce.paper #2

39.99 PLN

newonce.hoodie

199 PLN

newonce.paper #1

29.99 PLN

Szanowny Użytkowniku,

W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku nowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych (RODO), pragniemy przypomnieć Ci podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu. Klikając w przycisk z napisem „W PORZĄDKU”, potwierdzasz, że zgadzasz się na wymienione niżej działania.

W PORZĄDKU

Cookies, czyli ciasteczka

Wraz z naszymi partnerami wykorzystujemy pliki cookies, potocznie zwane ciasteczkami, oraz inne pokrewne technologie. Mają one na celu zapewnienie Twojego bezpieczeństwa i udoskonalanie naszego serwisu poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych. Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w preferencjach przeglądarki. Jeśli nie wprowadzisz zmian ustawień, informacje te mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.

Pragniemy Cię zapewnić, że przechowywane przez nas dane osobowe są bezpieczne. Ich administratorem jest firma Skills Warsaw Michał Michalski z siedzibą w 00-161 Warszawa, ul. Anielewicza 9/25. Twoje dane osobowe są przetwarzane na zasadzie dobrowolności i będą przetwarzane tylko tak długo, jak długo są niezbędne do realizowania ww. celów lub do momentu, gdy wyrazisz skuteczny sprzeciw wobec ich przetwarzania. Co ważne, dostęp do nich ma tylko wyznaczony inspektor, a Tobie przysługuje prawo żądania dostępu do treści danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przenoszenia. Masz też prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu z przyczyn uzasadnionych Twoją szczególną sytuacją. Gdy uznasz, że firma Skills Warsaw Michał Michalski narusza przepisy Rozporządzenia RODO, masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych.

okiPopupPlugin-close