Beefy kiedyś i teraz to dwie różne rzeczy. Jak zniszczono granice dobrego smaku w rapowych konfliktach?
Created with Sketch.

RADIO

Gramy 24h/7

POKAŻ WIĘCEJ
fot. materiały prasowe

Współczesna kultura medialna popchnęła rapowe beefy w bardzo brzydkim kierunku.

Beef to nieodłączna część hip-hopu. Czasem z bardziej, częściej z mniej poważnych pobudek, konflikty między różnymi postaciami świata rapu rozwiązywano tradycyjnie przy pomocy dissów. Dzisiaj ta dynamika przeniosła się do mediów społecznościowych, a granice tego, co można nazwać beefem, znacząco się przesunęły. Podobnie jak granice smaku – nie ma informacji, która nie byłaby dobrą amunicją do ściągnięcia przeciwnika czy przeciwniczki w dół. A dotyczy to zarówno dissów, jak i wyłącznie internetowych połajanek.

Kiedy miłościwie nam panujący Król Push w Infrared nawinął: It was written like Nas, but it came from Quentin, nazywając po imieniu ghostwritera Drake’a, nikt nie spodziewał się odpowiedzi. Ale ta o dziwo nadeszła, a po niej utwór, który wejdzie do historii rapu: The Story Of Adidon. Nie wiadomo skąd Push wziął głęboko prywatne informacje na temat życia Drake’a (personalia jego syna, przeszłość matki dziecka), ale wiadomo za to, że był to diss okrutny i bez żadnych ograniczeń.

Dawny członek Clipse wytknął kanadyjskiemu lowelasowi, że zaniedbuje swojego syna i wstydzi się swojej matki. Wytknął mu, że zachowuje się tak samo jak ojciec, który opuścił Drake’a, a dodatkowo wyśmiał chorobę 40 (producent cierpi na stwardnienie rozsiane). Był to cios potężny, dodatkowo wycelowany w kogoś, kogo raczej nie będzie bronił świat rapu. Ale kiedy kurz opadł, można było zobaczyć, że wersy Pushy (oprócz tego, że są chirurgiczne i pełne umiejętności) pokazują niesamowitą bezwzględność i absolutny brak granic. Owszem, beefy zawsze skupiają się na kompletnym zniszczeniu przeciwnika, ale nie mieliśmy tu do czynienia ze słowami obrażającymi matkę, takich na zasadzie podwórkowych pojedynków, lecz operacją, do której trzeba było zatrudnić detektywów. To nie było publiczne pranie brudów – to była egzekucja przy pomocy bielizny wyciągniętej z samego dna koszyka. Jasne, celem był artystyczny lamus, który najlepsze lata ma za sobą. Ale pewne granice zostały przekroczone.

Dlaczego wracamy do beefu, który już dawno za nami (chociaż nie za Drakiem, co widać było w jego wywiadzie z Rap Radar)? Bo znowu mamy do czynienia z kolejnymi granicami padającymi pod naporem beefów. Co prawda pojedynek między Nicki Minaj a jej ex-em Meek Millem rozgrywa się głównie na Twitterze, ale pokazuje ten sam poziom bezwzględności. O ile starcie Pushy i Drake’a miało podłoże artystyczne, o tyle ta naparzanka jest już pełna złego smaku, którego nie powstydziłby się inny rycerz social mediów, 6ix9ine. Nicki obrażona o to, że Meek lajkuje mema z jej mężem (lol!) zaczęła twitterowy konflikt, bo przecież tak powinni się zachowywać dorośli ludzie.

Nie ma z tego piosenek, są za to nędzne słowa z obu stron. Artystka zarzuciła raperowi, że ją bił (spotykali się jakiś czas temu), ten odpowiedział informacją o tym, że Nicki wiedziała o pedofilii swojego brata, ba, nawet załatwiła mu prawnika. Kto wie, czy jedno lub drugie jest prawdą (lepiej poinformowani twierdzą, że Nicki kłamie, a Meek mówi prawdę, ale 100% pewności nie ma), ale wiadomo jedno – media społecznościowe kolejny raz są złym towarzystwem dla rapu.

Beefy naszych czasów nie znają granic i umiaru, niezależnie od tego, czy toczą się w przestrzeni internetowej, publicznej (sławetne rzucanie butami Cardi B, zresztą właśnie w Nicki) czy w dissach. Z tych ostatnich mamy przynajmniej dobre kawałki – czego by nie mówić o wątpliwej etyce The Story of Adidon, to niesamowity rap – ale reszta wpada do śmietniska informacji i staje się pożywką dla ludzi, którym mniej zależy na muzyce, a bardziej na skandalu.

Oczywiście nie jest tak, że beefy w tzw. złotej erze hip-hopu były rycerskimi pojedynkami na ubitej ziemi, ale panowały pewne wymuszone przez konwencję zasady. Dodatkowo, by rzeczywiście w nich wygrać, trzeba było uruchomić umiejętności, a nie klawiaturę i wiedzę o wstydliwych sekretach. Sukces trolli w postaci 6ix9ine’a, którzy sztukę internetowego konfliktu doprowadzili do perfekcji, gra na zdemolowanie przeciwnika za wszelką cenę jak u Pushy czy ciągłe starcia fizyczne jak u Nicki dają nowy obraz hip-hopowej mentalności, która stabloidyzowała nawet najtęższe umysły i najlepszych raperów (ponownie Push).

Nie znaczy to oczywiście, że mamy wrócić do starych, dobrych czasów, bo takie nie istniały (beefowanie to raczej brzydki biznes od zawsze), ale zastanawia stopień ekshibicji w gatunku, który szczyci się różnymi moralnymi kodami. Ale w dobie mediów społecznościowych granice dobrego są nie tyle przesunięte, co kompletnie unicestwione. A Nicki i Meekowi życzymy jednego – zacznijcie nagrywać dissy, niech będzie z tego chociaż muzyka.

#Drake
#Meek Mill
#Nicki Minaj
#Pusha T
POKAŻ KOMENTARZE

Najnowsze

Grafika do artykułu: 10 raperów i składów z polskiego undergroundu, których szczególnie lubimy słuchać

10 raperów i składów z polskiego undergroundu, których szczególnie lubimy słuchać

Rapować każdy może, nie każdy potrafi. Dziś pokażemy wam tych, którzy potrafią, ale nie trafili jeszcze na salony. Jeszcze.

#VKIE
#Pazzy
#Sarcast
Grafika do artykułu: Chłopiec z opakowania Kinder czekolady, side-eyeing Chloe… Ile lat mają dziś słynne dzieciaki popkultury?

Chłopiec z opakowania Kinder czekolady, side-eyeing Chloe… Ile lat mają dziś słynne dzieciaki popkultury?

Zanim się obejrzeliśmy, te małolaty zdążyły już (w większości) dorosnąć i rozwijać swoje ...

#Dzień Dziecka
Grafika do artykułu: Startuje Pride Month, najbardziej kolorowy miesiąc w roku. Jaka jest jego geneza? Wyjaśniamy

Startuje Pride Month, najbardziej kolorowy miesiąc w roku. Jaka jest jego geneza? Wyjaśniamy

Warto przy tym zaznaczyć, że nie tylko czerwiec, ale też każdy miesiąc jest dobrą okazją, by uświadamiać ludzi na temat społeczności ...

#LGBT
#Pride Month
Grafika do artykułu: Kosmiczne rozczarowanie! Space Force od Biura dzielą lata świetlne (RECENZJA)

Kosmiczne rozczarowanie! Space Force od Biura dzielą lata świetlne (RECENZJA)

Szumnie zapowiadana nowa produkcja od twórców The Office ze Stevem Carellem w roli głównej okazała się sukcesem porównywalnym do sta ...

#Netflix
#Space Force
Grafika do artykułu: Duża popularność, duże pieniądze. Wiemy już, ile Patryk Vega zarobił na swoich ostatnich filmach

Duża popularność, duże pieniądze. Wiemy już, ile Patryk Vega zarobił na swoich ostatnich filmach

Serwis wirtualnemedia.pl przeprowadził analizę, z której wynika, że nasz ulubieniec tylko w 2019 roku przytulił parę milionów.

#Patryk Vega
Grafika do artykułu: Virgil Abloh znów przekonuje, że nadeszła śmierć streetwearu – nawiązując do zamieszek w USA

Virgil Abloh znów przekonuje, że nadeszła śmierć streetwearu – nawiązując do zamieszek w USA

W obliczu tego, co dzieje się obecnie na świecie - i pandemia, i Stany w ogniu zamieszek - słowa twórcy marki Off-White brzmią bardz ...

#Virgil Abloh
Grafika do artykułu: B-Real i Rick Ross nawinęli na samplu z Trudno tak bez zgody Edyty Bartosiewicz. Mamy oświadczenie wokalistki

B-Real i Rick Ross nawinęli na samplu z Trudno tak bez zgody Edyty Bartosiewicz. Mamy oświadczenie wokalistki

Z dużym entuzjazmem przyjęto niecodzienną informację o tym, że w kawałku Bernera i B-Rea ...

#B Real
#Edyta Bartosiewicz
Grafika do artykułu: Powstał film dokumentalny o Rockym z Sylvestrem Stallone jako narratorem! Mamy trailer i datę premiery

Powstał film dokumentalny o Rockym z Sylvestrem Stallone jako narratorem! Mamy trailer i datę premiery

Krótka piłka - Rocky to jeden z najbardziej kultowych tytułów wszech czasów. Film za mil ...

Grafika do artykułu: Mocny głos przemysłu muzycznego w sprawie tego, co dzieje się w USA: na czym polega Blackout Tuesday?

Mocny głos przemysłu muzycznego w sprawie tego, co dzieje się w USA: na czym polega Blackout Tuesday?

Oczy całego świata są aktualnie zwrócone w kierunku Stanów Zjednoczonych – kraj jest tar ...

#George Floyd
Grafika do artykułu: Killer Mike do protestujących: nie podpalajcie domów, to nie czas na destrukcję, tylko na jedność

Killer Mike do protestujących: nie podpalajcie domów, to nie czas na destrukcję, tylko na jedność

Członek Run The Jewels jest znany z tego, że nie boi się zabierać głosu na tematy polityczne. Tym razem wystosował apel do wszystkic ...

#Killer Mike
POKAŻ WIĘCEJ

Szanowny Użytkowniku,

W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku nowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych (RODO), pragniemy przypomnieć Ci podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu. Klikając w przycisk z napisem „W PORZĄDKU”, potwierdzasz, że zgadzasz się na wymienione niżej działania.

W PORZĄDKU

Cookies, czyli ciasteczka

Wraz z naszymi partnerami wykorzystujemy pliki cookies, potocznie zwane ciasteczkami, oraz inne pokrewne technologie. Mają one na celu zapewnienie Twojego bezpieczeństwa i udoskonalanie naszego serwisu poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych. Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w preferencjach przeglądarki. Jeśli nie wprowadzisz zmian ustawień, informacje te mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.

Pragniemy Cię zapewnić, że przechowywane przez nas dane osobowe są bezpieczne. Ich administratorem jest firma Skills Warsaw Michał Michalski z siedzibą w 00-161 Warszawa, ul. Anielewicza 9/25. Twoje dane osobowe są przetwarzane na zasadzie dobrowolności i będą przetwarzane tylko tak długo, jak długo są niezbędne do realizowania ww. celów lub do momentu, gdy wyrazisz skuteczny sprzeciw wobec ich przetwarzania. Co ważne, dostęp do nich ma tylko wyznaczony inspektor, a Tobie przysługuje prawo żądania dostępu do treści danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przenoszenia. Masz też prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu z przyczyn uzasadnionych Twoją szczególną sytuacją. Gdy uznasz, że firma Skills Warsaw Michał Michalski narusza przepisy Rozporządzenia RODO, masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych.

okiPopupPlugin-close