Producent krótkometrażówki "Białas zabił człowieka" opowiada nam o tym, jak powstał ten film
Created with Sketch.

RADIO

Gramy 24h/7

POKAŻ WIĘCEJ
fot. osiemdziewięć

kriskej znany jest wam nie od dziś z realizacji wielu popularnych klipów – m.in. Vogue Bedoesa i Lanka czy Nostalgii Taco Hemingwaya. Tym razem zmierzył się z nieco trudniejszą formą filmu krótkometrażowego. Jak to się robi? Oddajemy mu głos.

Nasza współpraca z SBM rozpoczęła się w 2017 roku, przy okazji realizacji klipu Quebonafide feat. Solar, Wac Toja do kawałka Arabska noc, podczas której poznałem Solara. Wspólna wyprawa i produkcja w Maroku były dobrym początkiem naszych relacji, nie tylko zawodowych. W połowie 2019 roku wyprodukowałem dla SBM kolejny klip — Jestem zdrowy Solara z Bedoesem. Pod koniec tego samego roku zrealizowaliśmy wspólnie Vogue.

Niezapowiedziany powrót Białasa na rapową scenę, po ponad półtorarocznej przerwie, musiał mieć wyjątkową oprawę, która zachwyci fanów. Stąd pomysł na film krótkometrażowy, a nie jedynie teledysk.

Ekipa SBM przyszła do mnie z gotowym, bardzo dobrym konceptem. Niemal zawsze budżet założony na produkcję okazuje się za mały do realizacji pierwotnego pomysłu i wymaga wprowadzania zmian lub ograniczeń scenariusza. Tym razem nie było inaczej. Realizacja nawet najlepszego scenariusza może zakończyć się niepowodzeniem, gdy brakuje budżetu. Rolą producenta jest przewidywanie takich sytuacji, oszacowanie sił i przekonanie pomysłodawców do najlepszej możliwej wersji realizacji danego pomysłu.

Z podobną sytuacją budżetową mierzyłem się przy produkcji klipu do Nostalgii. Mimo małego budżetu, udało się zrealizować świetny teledysk, który wygenerował na YouTube ponad 31 mln wyświetleń.

Moim pomysłem, jak również samego Białasa, na ten krótki metraż było nagranie na tradycyjnej taśmie filmowej — w kontrze do realizacji cyfrowych, które dominują w polskich teledyskach hip-hopowych. Kamera analogowa, w porównaniu do cyfrowej, ma zupełnie inną rozpiętość tonalną i daje niesamowity klimat oraz filmowy look, nawiązujący do lat 80. i 90.

Choć samo nagranie i postprodukcja materiału z taśmy tradycyjnej są dużo droższe niż z kamery cyfrowej, dzięki przesunięciom budżetowym a także dobrze przygotowanemu harmonogramowi udało mi się przekonać ekipę do realizacji materiału w tej formie. Finalnie wszyscy jesteśmy bardzo zadowoleni z tej decyzji, a ja zyskałem zupełnie nowe i bezcenne doświadczenie producenckie. W przeciwieństwie do nagrań cyfrowych, praca z analogiem wymusza jeszcze bardziej precyzyjne podejście do ujęć już na etapie przygotowywania planu i harmonogramu zdjęć. Harmonogram działania był napięty i ściśle związany z datą 31 stycznia, na którą zaplanowano premierę podczas festiwalu SBM. Mimo braku doświadczenia z produkcją na taśmie i bardzo złożonego w takim przypadku etapu postprodukcji, film udało się zrealizować w niespełna pół miesiąca.

A jak wyglądała realizacja paru najważniejszych scen? Sami zobaczcie:

BÓJKA W BRAMIE

Lokacja: brama na warszawskiej Pradze Północ

Nagrana na taśmę 16 mm przy użyciu steadicamu oraz hand helda.

Wyzwanie: trudne ujęcia technicznie, gdyż Białas, wraz z dublerem i kaskaderami, odgrywał scenę, w której bił samego siebie. Potrzebowaliśmy specjalnej choreografii, kaskaderów oraz efektów specjalnych.

SWEET HOME

Lokacja: opuszczona fabryka papieru

Nagrana na taśmę 16 mm przy użyciu steadicamu oraz hand helda.

Wyzwanie: Do tej sceny musieliśmy zbudować ścianę imitującą dom z oknami. Do tematu podeszliśmy kreatywnie używając rusztowania, które okleiliśmy papierem i podświetliliśmy od tyłu.

POGRZEB

Lokacja: puste pole na warszawskim Wawrze

Nagrana na taśmę 16 mm przy użyciu kran filmowowego.

Wyzwanie: najbardziej skomplikowana technicznie scena całego filmu. Wymagała znalezienia miejsca na mapie Warszawy, gdzie na horyzoncie będą widoczne jedynie drzewa. Dojazd do lokacji był utrudniony i ograniczony do trzech samochodów. Dodatkowo, na miejscu musieliśmy rozłożyć szyby poziomujące, po których jeździł 8-metrowy kran filmowy. W tej scenie oprócz Białasa wzięło udział 7 raperów — wszyscy, którzy udzielili się na płycie — Lanek, White 2115, Bedoes, Mata, Beteo, Deemz, Szpaku.

SCENA SAMOCHODOWA

Lokacja: tunel przy moście Śląsko-Dąbrowskim oraz Targówek.

Wyzwanie: techniczne przygotowanie sceny — dużo czasu zajęło zamontowanie na samochodzie kamery oraz całego gripu, który pozwolił w bezpieczny sposób umiejscowić kamerę na samochodzie w ruchu. Dobór auta do sceny istotny jest zarówno od strony wizualnej, jak i technicznej. Sprawdziło się tu moje wcześniejsze doświadczenie z planów zdjęciowych z autami, które zdobyłem m.in. przy produkcji klipu do kawałka Nostalgia czy Na tylnych siedzeniach Planbe.

Realizacja filmu krótkometrażowego w zaledwie trzy tygodnie była jednym z największych wyzwań, przed jakimi stałem jako producent. Mimo to ja sam, a przede wszystkim wytwórnia i Białas, jesteśmy bardzo zadowoleni z efektu. Premiera i świetne przyjęcie materiału przez siedmiotysięczną publikę na warszawskim Torwarze potwierdziły nasze zadowolenie z pracy oraz dały mega satysfakcję. Zobaczcie, jak to wszystko nam wyszło:

#Białas
POKAŻ KOMENTARZE

Najnowsze

Grafika do artykułu: Na przypale albo wcale! Wybraliśmy 5 najbardziej absurdalnych konfliktów raperów z prawem

Na przypale albo wcale! Wybraliśmy 5 najbardziej absurdalnych konfliktów raperów z prawem

Oldschoolowa maksyma głosi, że jest jedna rzecz, dla której warto żyć, hip-hop i nie zmienia się nic. Ostatnie przykłady DaBaby'ego ...

Grafika do artykułu: Mieszkańcy Mińska, Brześcia i Grodna opowiedzieli nam o tym, jak wyglądały ostatnie dni na Białorusi

Mieszkańcy Mińska, Brześcia i Grodna opowiedzieli nam o tym, jak wyglądały ostatnie dni na Białorusi

Bicie ludzi do nieprzytomności, strzały, uprowadzenia. Takie rzeczy dzieją się tuż za na ...

Grafika do artykułu: Oto pierwsza dziesiątka najlepiej zarabiających aktorów świata. Na pierwszym miejscu – ON

Oto pierwsza dziesiątka najlepiej zarabiających aktorów świata. Na pierwszym miejscu – ON

Zasada jest prosta. Nie możesz grać w zbyt ambitnych filmach, ale warto, żebyś dobrze kojarzył się widzom.

#Dwayne Johnson
#Mark Wahlberg
Grafika do artykułu: Will Smith wyprodukuje nową wersję serialu Bajer z Bel-Air! Ale… nie będzie to komedia

Will Smith wyprodukuje nową wersję serialu Bajer z Bel-Air! Ale… nie będzie to komedia

To jest krótka historia o tym, jak amatorska twórczość YouTuberów może stać się przyczyną jak najbardziej realnego pomysłu za milion ...

#Bajer z Bel-Air
Grafika do artykułu: Czy obywatele powinni bać się policji? Takiej debaty społecznej w newonce.radio jeszcze nie było!

Czy obywatele powinni bać się policji? Takiej debaty społecznej w newonce.radio jeszcze nie było!

Piątkowe wydarzenia na Krakowskim Przedmieściu podniosły temperaturę sporu politycznego, społecznego i obyczajowego do temperatury w ...

Grafika do artykułu: Poznaliśmy tegorocznych Freshmanów XXL! Jednym z nich miał być Pop Smoke

Poznaliśmy tegorocznych Freshmanów XXL! Jednym z nich miał być Pop Smoke

– So far, 2020 has been a wild ride. But, a pandemic couldn’t stop the process – czytamy we wstępie do XXL 2020 Freshman Class. Rzec ...

#24kGoldn
#Baby Keem
#Calboy
Grafika do artykułu: Polscy YouTuberzy i TikTokerzy w kampanii adidas ZX 2K BOOST – buta w kolorze… zachodzącego słońca

Polscy YouTuberzy i TikTokerzy w kampanii adidas ZX 2K BOOST – buta w kolorze… zachodzącego słońca

Inspiracją przy tworzeniu tych wyjątkowych sneakersów były filmy ASMR oraz TikTokerzy - ...

#adidas
#ZX 2K BOOST
Grafika do artykułu: Autorka muzyki do Czarnobyla i laureatka Oscara za ścieżkę dźwiękową Jokera zagra w Warszawie

Autorka muzyki do Czarnobyla i laureatka Oscara za ścieżkę dźwiękową Jokera zagra w Warszawie

W najgorszym koncertowo roku ever każda wiadomość o fajnym evencie jest na wagę złota. Dlatego już cieszymy się na wrzesień.

#Hildur Guonadottir
#Ephemera Festival
Grafika do artykułu: Mestosław: Moim marzeniem dla Polski jest legalizacja marihuany (ROZMOWA)

Mestosław: Moim marzeniem dla Polski jest legalizacja marihuany (ROZMOWA)

Jak to się stało, że świeżo upieczony student został panem od narkotyków w internecie? Dlaczego walczył z YouTube? Sprawdźcie naszą ...

#Mestosław
Grafika do artykułu: 2014 – trafił na 30 miesięcy do więzienia. 2020 – jest gwiazdą rapu z UK. I… znów trafił do więzienia. Oto Headie One

2014 – trafił na 30 miesięcy do więzienia. 2020 – jest gwiazdą rapu z UK. I… znów trafił do więzienia. Oto Headie One

Niewielu jest brytyjskich drillowców, którzy ...

#Headie One
POKAŻ WIĘCEJ

Szanowny Użytkowniku,

W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku nowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych (RODO), pragniemy przypomnieć Ci podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu. Klikając w przycisk z napisem „W PORZĄDKU”, potwierdzasz, że zgadzasz się na wymienione niżej działania.

W PORZĄDKU

Cookies, czyli ciasteczka

Wraz z naszymi partnerami wykorzystujemy pliki cookies, potocznie zwane ciasteczkami, oraz inne pokrewne technologie. Mają one na celu zapewnienie Twojego bezpieczeństwa i udoskonalanie naszego serwisu poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych. Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w preferencjach przeglądarki. Jeśli nie wprowadzisz zmian ustawień, informacje te mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.

Pragniemy Cię zapewnić, że przechowywane przez nas dane osobowe są bezpieczne. Ich administratorem jest firma Skills Warsaw Michał Michalski z siedzibą w 00-161 Warszawa, ul. Anielewicza 9/25. Twoje dane osobowe są przetwarzane na zasadzie dobrowolności i będą przetwarzane tylko tak długo, jak długo są niezbędne do realizowania ww. celów lub do momentu, gdy wyrazisz skuteczny sprzeciw wobec ich przetwarzania. Co ważne, dostęp do nich ma tylko wyznaczony inspektor, a Tobie przysługuje prawo żądania dostępu do treści danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przenoszenia. Masz też prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu z przyczyn uzasadnionych Twoją szczególną sytuacją. Gdy uznasz, że firma Skills Warsaw Michał Michalski narusza przepisy Rozporządzenia RODO, masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych.

okiPopupPlugin-close