Steez (PRO8L3M / REVOLUME): koncert w technologii VR nikomu niczego nie zastąpi (WYWIAD)
Created with Sketch.

RADIO

Gramy 24h/7

POKAŻ WIĘCEJ
fot. materiały prasowe

Nadchodzące tygodnie miały być dla Steeza bardzo gorącym czasem z uwagi na duże trasy koncertowe produkowane przez REVOLUME oraz tour PRO8L3M-u z Art Brut 2. Porozmawialiśmy z nim o nowej rzeczywistości, w której porusza się jako artysta i szef firmy.

Nie możemy zacząć od niczego innego – jaka była twoja pierwsza, zupełnie ludzka reakcja na odwołanie wydarzeń kulturalnych?

Duże rozczarowanie, bo przecież dopiero co wydaliśmy nową płytę z Oskarem i przygotowaliśmy trasę, która miała mieć całkowicie nową oprawę wizualną. Ona się oczywiście wydarzy, ale wszystko to, nad czym w wiele osób bardzo ciężko pracowaliśmy, wysypało się na ostatniej prostej.

Warto przy tym dodać, że patrzysz na tę sytuację nie tylko z perspektywy artysty, ale też szefa agencji koncertowej.

REVOLUME produkuje teraz kilka tras, m.in. Wojtka Sokoła, PRO8L3Mu, Pezeta, Rasmentalismu, Okiego czy Dwóch Sławów. Współprodukujemy także z Jankiem Porębskim trasę Taco Hemingwaya, no i przygotowujemy się wraz z QueQuality do trasy Quebonafide promującej projekt Romantic Psycho. Wszystkie wydarzenia są naczyniami połączonymi – od podwykonawców przez przestrzenie koncertowe po wsparcie lokalnych promotorów – problem z jednym koncertem może stanowić o kłopotach z kilkoma innymi. Dodatkowo trzeba szukać nowych dat, a przecież nie tylko my jesteśmy w tej sytuacji. Liczba telefonów od organizatorów i fanów koncertów paraliżuje działania klubów i większych przestrzeni koncertowych. To druzgocąca sprawa dla całej branży, ale z tego, co rozumiemy, to działania rządu są uzasadnione. Staramy się zatem podejść do nich z odpowiednią pokorą.

Jak ten przestój może wpłynąć na rynek?

Wpłynie fatalnie. Nikt na takie masowe odwołania nie jest przygotowany. My od kilku dni działamy w trybie kryzysowym, codziennie zbiera się u nas sztab ludzi i przechodzi przez kolejne projekty koncertowe. Duże podmioty, które mają dobrze przemyślane umowy z artystami i innymi podmiotami na rynku powinny sobie poradzić. Mam za to obawę o mniejszych graczy, którzy nie współpracują z największymi artystami, przez co mają mniejszą siłę przebicia i mniejsze zdolności negocjacyjne. Wspomniałem o tym, co teraz dzieje się w klubach – daty jesienne są bardzo obłożone, a do lokali nawet ciężko się dodzwonić. Oczywiście jeżeli pracujesz w naszej branży, to musisz zdawać sobie sprawę z istniejącego ryzyka. Takie rzeczy mogą się zdarzyć raz na jakiś czas. Ostatni, choć nieporównywalnie mniejszy dramat, branża przezywała przy okazji Smoleńska i żałoby narodowej. Dobrze mieć poduszkę finansową, żeby przetrwać 2-3 miesiące bez dochodu. Albo i dłużej.

Właśnie – czy w obliczu kryzysu agencje wspólnie pracują nad rozwiązaniami?

Mamy kontakt, ale też nie polega on do końca na wypracowywaniu wspólnych rozwiązań. Konsultujemy się i patrzymy sobie nawzajem na ręce, ale problemy musimy rozwiązywać indywidualnie. My mamy bardzo trudną sytuację przez wspomniane już duże trasy koncertowe. Tego typu rzeczy planujesz na przełomie zimy i wiosny oraz na jesień, bo to najlepsze okresy koncertowe w zamkniętych przestrzeniach. W maju masz już plenery i juwenalia, a w czerwcu zaczyna się sezon festiwalowy. To nie są miesiące, gdy chcesz chodzić do klubów, a do tego w lecie i we wrześniu nie ma też studentów, więc na granie pod dachem pozostaje jesień, luty, marzec, może też początek kwietnia. Epidemia uderzyła zatem w najgorszym możliwym okresie.

Wyobrażasz sobie sytuację, w której artyści będą sobie jesienią wyrywać daty koncertowe?

Wiesz, nasz rynek ma określoną wyporność. To nie jest tak, że nagle zrobi się tych koncertów 2-3 razy więcej i będą się one na siebie nakładać. Wydaje mi się, że będzie aktywizacja dni klubowo wolnych, czyli poniedziałków, wtorków czy śród. No i będą też ewentualne zwroty biletów. Ja jednak namawiam wszystkich, którzy już kupili wejściówki, by kibicując artystom postarali się przyjść na przełożone koncerty, bo to ważne wsparcie i dla artystów, i dla reprezentujących ich agencji. Już mogę zdradzić, że przy Art Brut 2 chcemy zaskoczyć ludzi oprawą, której można było liznąć podczas odsłuchów w Warszawie czy oglądając klip do utwóru BMK. Kładąc na nią jeszcze większy nacisk, będziemy starali się zrekompensować to przesunięcie. PRO8L3M zagra taką samą trasę, jaką miał zagrać i to jest bardzo duży sukces. Nie chcę teraz deklarować niczego na 100 procent, by kogoś później nie rozczarować, ale prawdopodobnie dojdą też kolejne daty w miastach, w których miało nas nie być.

Myślałeś o jakichś niestandardowych formach? O ile VR wydaje się spójny z waszym wizerunkiem, o tyle małe, limitowane gigi brzmią w tym momencie mało etycznie.

Zastanawialiśmy się choćby właśnie nad VR-em, ale doszliśmy do wniosku, że to nikomu niczego nie zastąpi. My nie za bardzo pozwalamy nawet na publikowanie nagrań z naszych koncertów oraz na transmitowanie ich online.Występów powinno się doznawać na żywo, bo ich magia polega na kontakcie artystów z publiką i emocji, która temu towarzyszy. A co do małych sztuk – nie chcemy dyskredytować stanowiska rządu i ludzi, którzy mam nadzieję podejmują właściwe decyzje. Wydaje mi się, że nie powinniśmy ich robić, bo w obliczu pandemii nawet zgromadzenia na 200, 300 czy 400 osób to zły pomysł. Jest też inny aspekt etyczny. Mamy, powiedzmy, koncert w Warszawie na 6000 ludzi i nagle ogłaszamy: dobra, tego nie będzie, ale zrobimy coś dla 200 z was. To jak ma się poczuć 5800 fanów, którzy kupili już bilety i będą mogli to show zobaczyć dopiero na jesieni? To by nie było w porządku. Ludzie czasem komentują te doniesienia w agresywny sposób, ale nie zdają sobie sprawy, z czym trzeba się borykać, żeby w ogóle uratować tego typu wydarzenia. Rozmawiamy o 19:00, a ja nadal siedzę w agencji i nikt z nas nie wybiera się do domu.

#Pro8l3m
#Revolume
#steez
POKAŻ KOMENTARZE

Najnowsze

Grafika do artykułu: Marvel oferuje darmowy dostęp do swoich słynnych komiksów

Marvel oferuje darmowy dostęp do swoich słynnych komiksów

Wszystkie ciekawe tytuły z serwisów streamingowych już obejrzane, każda książka na półce przeczytana, a na dostawę z księgarni jeszcze chwilę poczekacie? Z pomocą przychodzi Ma ...

Grafika do artykułu: Dziś wyjaśniamy, dlaczego Quebonafide stał się aż takim gigantem polskiego rapu

Dziś wyjaśniamy, dlaczego Quebonafide stał się aż takim gigantem polskiego rapu

Sposób, w jaki raper z Ciechanowa zyskał ogólnokrajową sławę jest jedyny w swoim rodzaju. I nie ma w nim nawet cienia przypadku.

#Quebonafide
Grafika do artykułu: 10 rapowych płyt, które wyprzedziły swoje czasy

10 rapowych płyt, które wyprzedziły swoje czasy

Czyli które rap-płyty były tak innowacyjne, że wielu słuchaczy na początku miało z nimi problemy? Wybieramy najmocniejszą 10-tkę.

Grafika do artykułu: Myśleliście, że to już koniec „Króla tygrysów”? Wcale nie – będzie jeszcze jeden odcinek!

Myśleliście, że to już koniec „Króla tygrysów”? Wcale nie – będzie jeszcze jeden odcinek!

Jedna z najbardziej kontrowersyjnych, a zarazem barwnych serii dokumentalnych Netfliksa doczeka się kolejnego epizodu.

#Król Tygrysów
#Joe Exotic
Grafika do artykułu: Jak to się stało, że Travis Scott podbił buciarski świat i został dla Nike tym, kim Kanye dla adidasa?

Jak to się stało, że Travis Scott podbił buciarski świat i został dla Nike tym, kim Kanye dla adidasa?

Travis udowadnia, że czego nie dotknie zamienia w item pożądany zarówno przez fanów jego ...

#Nike x Travis Scott
#Travis Scott
Grafika do artykułu: To najdziwniejszy news ostatnich dni: para z Indii nazwała bliźniaki imionami Corona i Covid

To najdziwniejszy news ostatnich dni: para z Indii nazwała bliźniaki imionami Corona i Covid

Jak się okazuje tej dwójce przyświecała całkiem szczytna idea, ale ich dzieci raczej nie zbiją im piątki za ten pomysł za kilka lat.

Grafika do artykułu: „Muzyka Klasyczna” kończy 18 lat. Dlaczego to jeden z najważniejszych albumów w historii polskiego rapu?

„Muzyka Klasyczna” kończy 18 lat. Dlaczego to jeden z najważniejszych albumów w historii polskiego rapu?

Pierwsza płyta Pezeta i Noona zmieniła polski hip-hop na zawsze. 5 kwietnia wchodzi w do ...

#Noon
#Pezet
#Pezet/Noon
Grafika do artykułu: 7 dokumentów, które powinniście obejrzeć, jeśli podobał się wam „Król tygrysów”

7 dokumentów, które powinniście obejrzeć, jeśli podobał się wam „Król tygrysów”

Ameryka to kraj wielkich możliwości i jeszcze większych nadużyć. Wybraliśmy kilka produkcji, które pokazują USA z różnych perspektyw ...

Grafika do artykułu: Wszystkie filmy obejrzane? To nic. Oto 6 audioseriali i audycji, których warto posłuchać w ten weekend

Wszystkie filmy obejrzane? To nic. Oto 6 audioseriali i audycji, których warto posłuchać w ten weekend

Macie czasem tak, że chętnie coś byście sobie poczytali, ale po całym dniu przy komputer ...

Grafika do artykułu: 4 kwietnia o 19:00 możecie zobaczyć spektakl „Inni ludzie”, który współtworzyli m.in. Sokół i Ras

4 kwietnia o 19:00 możecie zobaczyć spektakl „Inni ludzie”, który współtworzyli m.in. Sokół i Ras

Mocno propsowaną sztukę, która powstała na podstawie powieści Doroty Masłowskiej, pokaże online TR Warszawa.

#Inni ludzie
#Sokół
#Ras
POKAŻ WIĘCEJ
Store

newonce.paper #2

39.99 PLN

newonce.hoodie

199 PLN

newonce.paper #1

29.99 PLN

Szanowny Użytkowniku,

W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku nowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych (RODO), pragniemy przypomnieć Ci podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu. Klikając w przycisk z napisem „W PORZĄDKU”, potwierdzasz, że zgadzasz się na wymienione niżej działania.

W PORZĄDKU

Cookies, czyli ciasteczka

Wraz z naszymi partnerami wykorzystujemy pliki cookies, potocznie zwane ciasteczkami, oraz inne pokrewne technologie. Mają one na celu zapewnienie Twojego bezpieczeństwa i udoskonalanie naszego serwisu poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych. Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w preferencjach przeglądarki. Jeśli nie wprowadzisz zmian ustawień, informacje te mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.

Pragniemy Cię zapewnić, że przechowywane przez nas dane osobowe są bezpieczne. Ich administratorem jest firma Skills Warsaw Michał Michalski z siedzibą w 00-161 Warszawa, ul. Anielewicza 9/25. Twoje dane osobowe są przetwarzane na zasadzie dobrowolności i będą przetwarzane tylko tak długo, jak długo są niezbędne do realizowania ww. celów lub do momentu, gdy wyrazisz skuteczny sprzeciw wobec ich przetwarzania. Co ważne, dostęp do nich ma tylko wyznaczony inspektor, a Tobie przysługuje prawo żądania dostępu do treści danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przenoszenia. Masz też prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu z przyczyn uzasadnionych Twoją szczególną sytuacją. Gdy uznasz, że firma Skills Warsaw Michał Michalski narusza przepisy Rozporządzenia RODO, masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych.

okiPopupPlugin-close