Bartosz Kruczyński: kronikarz muzyki klubowej (ROZMOWA)
Created with Sketch.

RADIO

Gramy 24h/7

POKAŻ WIĘCEJ
fot. Anna Bystrowska

Działa pod wieloma pseudonimami. Jako Pejzaż buduje chwytające za serce samplowane krajobrazy, pod ksywką Earth Trax eksploruje klubowe brzmienia, a jako Phantom stał na czele basowej rewolucji po polsku. Czy bierze się za ambient, czy za hip-hopowy podkład (na jego bitach mogliśmy usłyszeć schaftera i Sokoła), muzyczny świat Kruczyńskiego jest pełen emocji.

A przy tym to także jeden z najciężej pracujących artystów w branży. Bartka złapaliśmy pomiędzy premierami dwóch albumów – LP1 Earth Trax i Blues Pejzażu.

Jeden kwartał, dwa albumy. Zacznijmy od LP1, który wydałeś w wytwórni Shall Not Fade. Mówisz o nim, że jest house’owy.

To były utwory, które trochę nie znalazły miejsca na poprzednich ep-kach dla wytwórni, często związanych z muzyką house. Część numerów ma cztery lata, m.in. otwierający płytę I’m not afraid. A co do samego pojęcia i gatunku house – traktuję je bardzo pojemnie. O housie myślę trochę jak o hip-hopie – takiej bardzo pojemnej szufladce, w której można zamieszczać dużo zróżnicowanych elementów. W moim przypadku na tej płycie pojawia się i breakbeat, i połamane rzeczy, trochę muzyki 4×4, ale podanej bardziej od strony elektronicznej, aniżeli organicznej. Np. utwór Deep Dive częściowo nawiązuje do muzyki IDM, mimo że jest oparty na schematach house’owych. Na tej płycie dużo się przeplata, jest sporo wpływów ambientu, acid house’u, techno, wszystko wymieszane ze sobą. 

Ty chyba lubisz bardzo różnorodne aspekty wielu klubowych gatunków, które potem przepuszczasz przez własny filtr? 

I zaletą, i może dla niektórych wadą tego albumu jest to, że w jakimś sensie jest przedłużeniem płyt, które kupuję i słucham. Pewnie czasami dużo osób oczekuje po albumach spójności wizji i brzmienia oraz bardzo konkretnego, skupionego pomysłu. Sam potrzebowałem raczej wydawnictwa z muzyką, którą sam zagram we własnych setach.

Pod względem brzmienia to dość spójny album. Wiele zmieniłeś w tych utworach, kiedy już wiedziałeś, że to będzie całe LP? 

Niekoniecznie. Zmiany w strukturze albumu raczej sprowadziły się do odrzucenia utworów, które kompletnie nie pasowały brzmieniem albo klimatem. Kilka numerów, które mi się podobają, a są nieco starsze i wciąż nie znalazły miejsca na starych płytach, musiałem usunąć. Poza ostatecznym szlifem studyjnym nie próbowałem bardzo zmieniać tych kawałków. Moje lęki związane z odbiorem tej płyty są takie, że to jest trochę muzyka bardziej złożonego kontekstu. A ludzie czasami potrzebują muzyki, gdzie ten kontekst nie jest ważny – nie potrzebujesz rozeznania w kilkunastu odnogach elektroniki, żeby zrozumieć, o co w danej płycie chodzi. 

Trochę inaczej niż płyta, o której zaraz będziemy rozmawiać – ma nawiązania, ale w zasadzie można do niej podejść na świeżo.

Myślę, że Pejzaż ma też czytelniejsze nawiązania, bo są to nawiązania do popkultury. Album Earth Trax bazuje w dużej mierze na undergroundzie, więc każdy, kto chciałby w pełni docenić tę płytę, musi sobie trochę pogrzebać w złożoności muzyki elektronicznej.

Wydajesz się trochę kronikarzem muzyki klubowej. Nawet twoja płytoteka ma taki sznyt – lubisz kupować płyty historycznie ważne. 

Pewnie masz rację. Postrzegam kulturę w taki trochę dokumentalny sposób, chociaż niekoniecznie te ogólnie uznawane za historycznie ważne punkty w muzyce elektronicznej pokrywają się z tym, co jest ważne dla mnie osobiście. Często staram się znaleźć jakieś własne, prywatne odnogi w muzyce i kulturze.

To słychać na twoim albumie. Co ciekawe, rozmawiamy w momencie, w którym bardziej połamane stylistyki są coraz silniej obecne w klubowym mainstreamie, electro przeżywa renesans. Potwierdza się klubowe continuum: po regularnych rytmach przychodzą połamane – i tak w kółko.   

Tak, chociaż myślę, że te renesansy są często związane z ciekawością samych mediów, które w którymś momencie podejmują jakiś temat, a po chwili ich wzrok i ucho przenosi się na totalnie inny gatunek. Co nie znaczy, że te gatunki giną.

Właśnie. Widzieliśmy to przy electro czy EBM – te gatunki cały czas były, cały czas coś się działo. A teraz jest o nich głośniej.

Oczywiście to jest samonapędzające się, bo kultura często korzysta z mediów. Pewnie sporo osób zainteresowało się electro i zaczęło je nagrywać pod wpływem mediów.

Wydaje mi się bardzo interesujące to, że często wyprzedzasz te zjawiska, co słychać na LP1. Jak sam mówiłeś, są tam utwory sprzed kilku lat, ale brzmią bardzo aktualnie.

Sporo rzeczy ożywa dzięki kontekstowi. Żyjemy w coraz bardziej supłającej się kulturze i jedyne, co może odróżnić nowe produkty, to kontekst.

Takie podejście ratuje nas przed narzekaniem, że nic nowego nie powstaje. Trudno wyobrazić sobie coś nowego ot tak.

Chyba że jest to związane z jakimiś nowo powstającymi technologiami, wtedy może być nowe (np. użycie sztucznej inteligencji i algorytmów przez Holly Herndon). Lub kiedy ma aspekt niemal dokumentalny, czyli na przykład skupienie się na jakimś konkretnym zjawisku społecznym.

Pełną wersję wywiadu z Bartoszem Kruczyńskim znajdziecie w ostatnim, 7. numerze newonce.paper. A poza tym m.in. rozmowy z Janem-rapowanie, Alyoną Alyoną czy Synami, artykuły o tym, jak branża muzyczna może poradzić sobie po koronawirusie, o fenomenie Joe Exotica, nowej fali festiwali elektronicznych czy tym, jak dawni pisarze science-fiction wyobrażali sobie przyszłość – i czy ich przewidywania okazały się słuszne. newonce.paper kupicie w naszym sklepie w dwóch wersjach – tylko magazyn oraz magazyn + limitowana torba

fot. Anna Bystrowska

#newonce.paper
POKAŻ KOMENTARZE

Najnowsze

Grafika do artykułu: A$AP Rocky, Tyler, The Creator i Iggy Pop wystąpili w jednej z najfajniejszych reklam roku

A$AP Rocky, Tyler, The Creator i Iggy Pop wystąpili w jednej z najfajniejszych reklam roku

Marka Gucci od dawna słynie z wysmakowanych estetycznie reklam, by wspomnieć chociażby Harry'ego Stylesa w pokoju pełnym rzeźb. Tym ...

#Gucci
Grafika do artykułu: Tory Lanez i 8 innych celebrytów, którzy zdobyli się na publiczne przeprosiny… w bardzo złym stylu

Tory Lanez i 8 innych celebrytów, którzy zdobyli się na publiczne przeprosiny… w bardzo złym stylu

Osoby publiczne często przepraszają. I równie często robią to wyjątkowo niefortunnie.

#Tory Lanez
Grafika do artykułu: Gotowi na nową FIFĘ? Poznaliśmy oficjalny soundtrack i… jest grubo!

Gotowi na nową FIFĘ? Poznaliśmy oficjalny soundtrack i… jest grubo!

Ścieżki dźwiękowe najpopularniejszej piłkarskiej gry na świecie nie zawsze były jakościowe. Czego nie możemy powiedzieć o tegoroczne ...

#Fifa
Grafika do artykułu: Sneakerheads nie jest ani dla sneakerheadów… ani dla tych, którzy nie rozumieją tej zajawki (RECENZJA)

Sneakerheads nie jest ani dla sneakerheadów… ani dla tych, którzy nie rozumieją tej zajawki (RECENZJA)

Nowy serial komediowy od Complex Networks i Netflix Originals trafił na platformę 25 wrz ...

#Netflix
#Sneakerheads
Grafika do artykułu: W newonce.radio rusza audycja, która opowie wam o historii popkultury – rok po roku. Zaczynamy od 1989

W newonce.radio rusza audycja, która opowie wam o historii popkultury – rok po roku. Zaczynamy od 1989

Co tydzień redaktorzy naczelni newonce.radio (Bartek Czarkowski) i newonce.net (Jacek So ...

#newonce.radio
Grafika do artykułu: Liczba ofiar koronawirusa na całym świecie przekroczyła milion osób. 1/5 z nich to mieszkańcy USA

Liczba ofiar koronawirusa na całym świecie przekroczyła milion osób. 1/5 z nich to mieszkańcy USA

Według danych zebranych przez uniwersytet Johna Hopkinsa liczba zarażonych od rozpoczęcia pandemii przekroczyła 33 miliony osób. Co ...

#Koronawirus
Grafika do artykułu: Quebonafide: Romantic Psycho Film jest już do obejrzenia w sieci

Quebonafide: Romantic Psycho Film jest już do obejrzenia w sieci

37 minut podróży na wschód - oto, co czeka na was na stronie Red Bulla. Wiemy, że wielu czekało na ten seans!

#Quebonafide
Grafika do artykułu: Płyta Kukona z Ka-Meal’em to pomost pomiędzy Ogrodami i Aferą. Bardzo dobry pomost

Płyta Kukona z Ka-Meal’em to pomost pomiędzy Ogrodami i Aferą. Bardzo dobry pomost

Nagrać jedną dobrą płytę w roku to już coś. Nagrać dwie dobre - to już naprawdę spore osiągnięcie. Kukonowi się udało.

#Ka-Meal
#Kukon
Grafika do artykułu: Fani R. Kelly’ego zorganizowali demonstrację na Brooklynie i wzywają do wypuszczenia go z więzienia. Serio?

Fani R. Kelly’ego zorganizowali demonstrację na Brooklynie i wzywają do wypuszczenia go z więzienia. Serio?

Przecieramy oczy ze zdziwienia i zastanawiamy się - czy trzeba przypominać, jakich obrzy ...

#R Kelly
Grafika do artykułu: Koniec epoki – Farmville, czyli kultowa gra z pierwszych lat Facebooka, oficjalnie zamknięta

Koniec epoki – Farmville, czyli kultowa gra z pierwszych lat Facebooka, oficjalnie zamknięta

Nie wiemy, czy pamiętacie, ale na Facebooka wchodziło się kiedyś po to, żeby poklikać w pole kukurydzy.

POKAŻ WIĘCEJ

Szanowny Użytkowniku,

W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku nowych przepisów dotyczących ochrony danych osobowych (RODO), pragniemy przypomnieć Ci podstawowe informacje z zakresu przetwarzania danych dostarczanych przez Ciebie podczas korzystania z naszego serwisu. Klikając w przycisk z napisem „W PORZĄDKU”, potwierdzasz, że zgadzasz się na wymienione niżej działania.

W PORZĄDKU

Cookies, czyli ciasteczka

Wraz z naszymi partnerami wykorzystujemy pliki cookies, potocznie zwane ciasteczkami, oraz inne pokrewne technologie. Mają one na celu zapewnienie Twojego bezpieczeństwa i udoskonalanie naszego serwisu poprzez wykorzystanie danych w celach analitycznych. Zakres wykorzystywania plików cookies możesz określić w preferencjach przeglądarki. Jeśli nie wprowadzisz zmian ustawień, informacje te mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia.

Pragniemy Cię zapewnić, że przechowywane przez nas dane osobowe są bezpieczne. Ich administratorem jest firma Skills Warsaw Michał Michalski z siedzibą w 00-161 Warszawa, ul. Anielewicza 9/25. Twoje dane osobowe są przetwarzane na zasadzie dobrowolności i będą przetwarzane tylko tak długo, jak długo są niezbędne do realizowania ww. celów lub do momentu, gdy wyrazisz skuteczny sprzeciw wobec ich przetwarzania. Co ważne, dostęp do nich ma tylko wyznaczony inspektor, a Tobie przysługuje prawo żądania dostępu do treści danych, ich usunięcia, ograniczenia przetwarzania oraz przenoszenia. Masz też prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych na podstawie uzasadnionego interesu z przyczyn uzasadnionych Twoją szczególną sytuacją. Gdy uznasz, że firma Skills Warsaw Michał Michalski narusza przepisy Rozporządzenia RODO, masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych.

okiPopupPlugin-close