Młody Matczak jest pierwszym Polakiem, którego utwór znalazł się w globalnym zestawieniu. Sukces ogromny, natomiast warto od razu pozbierać parę faktów.
Pierwsza rzecz to rozdzielenie listy singli Billboard Hot 200 excl. US od bardziej znanej Billboard Hot 100. Ta pierwsza powstała niedawno, bo we wrześniu 2020 roku. Dlaczego? Jak wyjaśnia Deanna Brown, prezeska MRC Data i MRC Media & Info (platformy mediowej, do której należy Billboard), globalna lista przebojów ma dać branży wgląd w to, czego najchętniej słuchają ludzie poza Stanami, gdzie szukać trendów i jacy artyści mają szczególny potencjał, by przeszczepić ich na rynek amerykański. Znakomita część z wykonawców, obecnych w tym zestawieniu, to ludzie, którzy są stałymi bywalcami regularnego Billboardu. Żeby daleko nie sięgać, na jedynce aktualnego zestawienia jest Ed Sheeran - w końcu generalnie ludzie w USA i w innych krajach słuchają podobnej muzyki - ale majorsów interesują głównie niższe pozycje, na których znajdują się artyści hajpowani głównie we własnych krajach bądź na swoich kontynentach.
No i na 198 (z 200) pozycji aktualnego notowania pojawił się Mata i jego Kiss Cam (podryw roku). To nie jest tak, że Matczaka nagle słucha cały świat; największą zasługę mają tu wyświetlenia z Polski. A tych Mata zebrał tylko na YouTube ponad 19 milionów w 18 dni i jest to naprawdę potężny wynik. Tu warto dodać, że lista Billboard Hot 200 excl. US działa dokładnie na tych samych zasadach, co jej starsza siostra, sumując liczbę odtworzeń z oficjalnych platform (jak YouTube, Spotify czy Tidal), zarówno przez userów z wykupionymi pakietami, jak i tych, którzy słuchają (albo słuchają i oglądają klip) za darmo.
Jest zatem Mata pierwszym Polakiem na Billboardzie - ale na liście Billboard Hot 200 excl. US, która istnieje od 10 miesięcy. W przypadku tych bardziej znanych zestawień singli (Billboard Hot 100) i albumów (Billboard 200 - oba powstały w latach 40. XX wieku) polskich akcentów było więcej. Tylko jedna osoba z Polski może pochwalić się obecnością na Billboard Hot 100, za to pojawiając się na niej z aż trzema utworami. To jazzowa wokalistka Basia Trzetrzelewska, autorka piosenek Time and Tide (najwyżej dotarła do aż 26 miejsca), New Day For You (miejsce 53) i Cruising For Bruising (miejsce 29). Wszystko to działo się w latach 1988-1990. Trzetrzelewskiej udało się także wejść na listę płyt - również trzykrotnie. Rok 1988 - Time And Tide (miejsce 36), rok 1990 - London Warsaw New York (miejsce 20!) i rok 1994 - The Sweetest Illusion (miejsce 27).
Na liście najchętniej kupowanych płyt aż cztery razy pojawił się zespół Behemoth. Nergal i koledzy pojawili się tam z krążkami The Apostasy (rok 2007 - miejsce 149), Evangelion (2009 - miejsce 55), The Satanist (2014 - miejsce 34) i I Loved You At Your Darkest (2018 - miejsce 85). Jak możecie się spodziewać, Behemoth oczywiście nie miał szans wejść ze swoimi metalowymi trackami do zestawienia singli, ale nawet bez tego ich sukces jest kolosalny.
Mata jest za to pierwszym polskim artystą, któremu udało się trafić na jakąkolwiek z list Billboardu z w pełni polskojęzycznym numerem. Oraz pierwszym polskim raperem na Billboardzie. Czy ostatnim? Na pewno nie, ale już wszedł do historii, przecierając szlaki reszcie.