Steez wraca z Audiencją do newonce.radio! My wybieramy nasze ulubione sample w trackach PRO8L3M-u

Zobacz również:To jest nasza lista najlepszych raperów w Polsce, rok po roku. Część 4: 2010-2014
steez.jpg

Niewielu jest na polskiej scenie producentów, którzy ze swoich silnie eklektycznych zainteresowań potrafili stworzyć zupełnie odrębny styl. Odrębny, a jednocześnie taki, który przyciągnął setki tysięcy słuchaczy.

Steez pokazuje to zarówno na wszystkich krążkach duetu, jak i swojej stale aktualizowanej, autorskiej playliście 83FM, gdzie można znaleźć prawdziwe perełki. Postanowiliśmy wyciągnąć więc te, które można wyłapać podczas odsłuchu dyskografii warszawskiego duetu. Wybór był ciężki, bo według informacji ze strony whosampled na wszystkich krążkach użyto fragmentów ponad 70 innych dzieł muzycznych i filmowych.

Mamy też dobre wiadomości – do newonce.radio powróciła Audiencja, podczas której będziecie mogli co tydzień usłyszeć świeżynki muzyczne wyłapane przez gospodarza. W każdy poniedziałek, od godziny 20. Partnerem Audiencji jest marka Porsche. Pierwszy epizod drugiej odsłony audycji do wysłuchania poniżej.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse laoreet turpis leo, ac ultrices eros commodo quis. Vivamus mollis tellus vitae odio dignissim, sit amet cursus eros euismod. Phasellus et nulla ac massa consequat scelerisque. Integer mauris justo, placerat sed convallis eget, faucibus nec dolor. Phasellus ligula enim, fermentum eu vehicula vel, laoreet sed leo. Suspendisse auctor at tortor quis auctor. Integer malesuada, erat eu facilisis viverra, erat augue ullamcorper tellus, et mattis nisi ipsum pharetra nisl. Phasellus mauris mi, mattis quis facilisis vel, feugiat eu eros. Etiam malesuada efficitur est, sed accumsan sapien laoreet eget. Quisque lacus neque, dapibus ut justo eu, varius semper diam. Pellentesque erat turpis, facilisis at dictum sed, molestie eu sem. Integer sed nunc tempus, porta orci vel, rhoncus dolor. Sed dignissim gravida commodo. Phasellus ullamcorper mauris leo, ut venenatis turpis dictum volutpat.

Cras sem dolor, volutpat et vehicula porta, feugiat volutpat ante. Suspendisse vitae feugiat eros, et aliquet quam. Fusce fringilla magna lectus, a vestibulum eros hendrerit gravida. Curabitur eleifend sollicitudin ullamcorper. Duis sed feugiat nunc. Cras pulvinar, sem ut fringilla venenatis, ipsum ex tristique massa, nec tempus ligula nunc a sapien. Quisque ullamcorper mollis lectus, eu porttitor dolor aliquam sit amet. Nullam eleifend turpis non bibendum posuere. Aliquam cursus nulla massa. Nulla at metus sed justo lacinia pellentesque. Nulla malesuada ullamcorper hendrerit. Phasellus ac neque vel libero commodo posuere. Curabitur eu lacinia ex. Aenean sem risus, volutpat ac justo et, commodo malesuada velit. Curabitur vel scelerisque odio.

1
Walter Jackson – I Won’t Remember Ever Loving You (Tiramisu)

Pierwszy z trzech doskonale wpasowanych sampli na debiutanckim C30-C39 PRO8L3M-u. Wokal refrenu w wykonaniu Waltera Jacksona pięknie wprowadza w klimat melanżowej, szybkiej do zapomnienia miłości, by wybrzmiewać w uszach przez cały numer, dyskretnie o sobie przypominając. Już wtedy było słychać, że Steez ma rękę i ucho w kwestii doboru sampli. Co ciekawe, nie jest to jedyne oficjalne wykonanie numeru z 1978 roku – cztery lata później swoją interpretację utworu przedstawiła Charlene, a w 2005 Lisa Dawn Miller, córka jednego z autorów tekstu, Rona Millera.

2
Aya RL – Księżycowy Krok (Księżycowy Krok)

Art Brut jako instant classic? O człowieku, pewnie. Absolutnie każdy wybór współgrał z Oskarem tak, jakby wysamplowane podkłady i partie śpiewane od zawsze były integralną częścią płyty. Tak było też w przypadku Księżycowego Kroku z debiutanckiej płyty Ayi RL, dzięki któremu na Art Brut wokal Pawła Kukiza (tak, tego Pawła Kukiza) doskonale przeplatał się ze zwrotką Oskara.

3
Urszula & Budka Suflera – Cztery Litery (Stówa)

Drugi i ostatni strzał z Art Brut, chociaż równie dobrze mogłaby się tu znaleźć cała płyta. Bardzo nieoczywiste wykorzystanie sampla, bo przecież w Czterech Literach największe wrażenie robi refren Urszuli. Steez poszedł jednak na przekór wszystkiemu, wklejając do numeru o wydawaniu nadmiaru gotówki tylko gitarowe partie oryginału. Wyszło doskonale, a sampel daje Stówie kawał magicznej energii. Dodatkowa ciekawostka – cały numer jest follow-upem do Platynowego Sombrero Borixona, bo właśnie tam po raz pierwszy pojawiły się kultowe już wersy o wydawaniu Jagiełły z prostotą równą splunięciu.

4
Smokey Robinson – Cruisin’ (Molly)

No więc tak – mamy dość energiczny numer opowiadający o hustlerskim, bogatym żywocie, pełnym narkotyków i bandyterki dla zabawy. Co więc można wkomponować jako tło całego numeru, dodatkowo wrzucając fragmenty do refrenu? Steez nie bawi się w oczywiste wybory – wrzucił więc do Molly absolutną klasykę soulowego slowjamu, trafiając w dziesiątkę. Co do samego Crusin’ to warto wspomnieć, że interpretacji utworu podjął się w 1995 D’Angelo, wykonując go w towarzystwie livebandu.

5
M.I.A. - Borders (2#17)

Co mogłoby pasować do anty-systemowego numeru o ciągłej inwigilacji ze strony rządu i korporacji, jeżeli nie ten utwór M.I.A.? Buntowniczy real talk wokalistki ostatnio poszedł aż za daleko, gdy w momencie najgorszej światowej sytuacji związanej z koronawirusem wyznała, że jest przeciwna szczepionkom. Niezbyt trafny moment.

6
Outlander ‎– Vamp/Altern 8 – E-Vapor-8 (Na Audiencji)

Tym razem aż dwa numery wtłoczone w jeden inny, ale skoro na antenę radia powraca Audiencja, to Na Audiencji było obowiązkowym wyborem do tego tekstu. Także przez wzgląd na to, że to chyba najbardziej oryginalne sample, jakie pojawiły się w całej dyskografii PRO8L3Mu. Gdyby ktoś powiedział nam, że Oskar nawinie pod bit wysamplowany jednocześnie z przeboju belgijskiej sceny techno lat 90. oraz klasyka brytyjskiej elektroniki, popukalibyśmy się w głowę. A jednak – bez stylowego pianinka z Vamp i basów z E-Vapor-8 nigdy nie udałoby się uzyskać maksymalnie brudnego klimatu, jaki towarzyszy seksualnym storytellingom z Ground Zero Mixtape.

7
Andrzej Korzyński – Narkotyki (BMK)

Co łączy Art Brut 2, Kazika Staszewskiego, Andrzeja Korzyńskiego i jeden z najgorszych/najlepszych/najbardziej szalonych filmów w historii polskiej kinematografii, czyli Szamankę? Poziom połączenia jest tutaj naprawdę gruby – Korzyński jest autorem wielu pamiętnych ścieżek dźwiękowych. Odpowiadał między innymi za oprawę dźwiękową Człowieka z marmuru, Człowieka z żelaza, Akademii pana Kleksa czy Wielkiego Szu. Ma też na koncie soundtrack do Szamanki, który przeciwnie do filmu miał swoje momenty. Z tego właśnie krążka pochodzi utwór Narkotyki, na którym oparty został bit do BMK. BMK z kolei stanowi swoisty hołd dla Taty Dilera/Hardzone zespołu Kazik Na Żywo – Oskar świetnym patentem odwraca rolę w oryginale, wcielając się w tytułowego syna, opowiadając historię ze swojej perspektywy. Wielopoziomowość równie mocna, co sam numer.

Podziel się lub zapisz
Podobał Ci się ten artykuł?

Kliknij, żeby widzieć więcej podobnych w swoim feedzie.