Rap, hyperpop i powrót do lat 00's. god.wifi, współpracowniczka Żabsona, wydała pierwszy singiel.
W ostatnich latach god.wifi została Mistrzynią Polski w jeździe na BMX, podróżowała z ekipą Internaziomali Żabsona, robiła teledyski, zajmowała się fotografią, grała DJ sety i pracowała nad własną muzyką. Wreszcie zaprezentowała zanurzony w cyfrowym świecie debiutancki singiel, którym rozpoczyna solową karierę muzyczną.
Pamiętacie futurystyczną estetykę, w jakiej w latach zerowych były utrzymane interfejsy, multimedia czy reklamy? Żywe kolory, skeumorfizm, błyszczące elementy, nawiązania do przyrody, w tym do podwodnego świata? Animowany teledysk do Everyday, pierwszego singla god.wifi, jest jak wyciągnięty właśnie z tamtych czasów. Artystka stworzyła go wspólnie z kolektywem Eternal Engine i fotografem Jakubem Owczarkiem. Ta estetyka, określana jako Frutiger Aero, jest bliska urodzonej w 2000 roku i zafascynowanej latami zerowymi Wiktorii Maciuk – członkini Internaziomali, Mistrzyni Polski w jeździe na BMX, DJ-ce, fotografce, a przede wszystkim artystce wizualnej i od niedawna również muzycznej. Warto przyjrzeć się tej postaci.
W kawałku Everyday opowiada o swojej codzienności. Wstaję lewą nogą i się rozpoczyna dzień/Muszę dzisiaj zrobić pogo, zakupy i parę scen – rozpoczyna delikatnym wokalem eteryczny kawałek.
– [Ten singiel – przyp. red.] Trochę pokazuje, o czym będzie moja muzyka. Myślę, że jest to fajne wprowadzenie do mojego świata; zawiera dużo moich inspiracji muzycznych. Kręcę się wokół hyperpopu, muzyki elektronicznej, jest w tym też trochę rapu – god.wifi powiedziała Tycjanie w Drugim Śniadaniu chwilę po premierze utworu. Wśród swoich inspiracji wymienia m.in. Yung Leana, którego twórczość nawiązuje do internetowej kultury, a dekadę temu idealnie wpisywała się w specyficzny romantyzm ery Tumblra. Raper na pewno wpłynął na styl god.wifi. Ale hip-hop, w tym trap, to nie jedyne, czego słucha. Do bycia DJ-ką zainspirował ją z kolei Mall Grab, znany producent muzyki house.
Wszystkie zajawki god.wifi wyewoluowały ze sportu, którego, zachęcana przez rodziców, dużo uprawiała w dzieciństwie. Grała w tenisa ziemnego, piłkę ręczną i piłkę nożną. No i BMX – jest Mistrzynią Polski i reprezentantką kraju.
Oraz reprezentantką Interziomali. Z Żabsonem poznała się, gdy była jeszcze w liceum. Od 12. roku życia jeździła na BMX-ie, a kilka lat później zaczęła działać w sztukach wizualnych. Te dwie zajawki szły ze sobą w parze. Wiktoria nagrywała, jak robi kolejne tricki i montowała vlogi z jazdy na BMX-ie, które publikowała na YouTubie. Któregoś razu napisała do Żabsona. Wysłała mu swój film i zapytała, czy nie potrzebuje kogoś, kto podróżowałby z nim i jego ekipą. Zgodził się. Efektem tej współpracy był niespełna 1,5-godzinny film Internaziomale, który dokumentuje pracę nad albumem Internaziomal (2019) i trasę koncertową.
To Żabson namówił god.wifi, by spróbowała robić zdjęcia. Pierwsze wykonała w 2019 roku na wyjeździe Internaziomali do Bułgarii. Dwa lata później, jesienią 2021 roku, jej prace można było oglądać w galerii SZEPTEM, a później… znaleźć i zabrać za darmo z ulic Warszawy. W międzyczasie Wiktoria tworzyła także teledyski. Pracowała nad klipami do kawałków z Ziomalskiego Mixtape’u Żabsona (2021): ULALA z Young Leosią, Beteo i Boruccim, Aromatycznych przypraw z Matą czy Patrz Na Mnie z Duszynem. Ten ostatni teledysk jest jej autorskim, podobnie jak Baila Ella, który zapowiadał Hulanki EP (2021). Szczególnie ważnym projektem dla god.wifi był natomiast vintage wideoklip do Nowych dni nath i Kachy z Coals (2020). Artystki chodzą w nim po łące i spędzają czas w dziewczyńskim pokoju, którego ściany są oklejone plakatami. Wiktoria zajęła się praktycznie wszystkim – łącznie ze scenariuszem i scenografią.
god.wifi od początku kreowała swój własny styl, którego częścią jest analogowa fotografia i nostalgia do lat dwutysięcznych. Wszystkiego uczyła się sama, choć dostaje duże wsparcie od doświadczonych osób z branży. Naturalnie ważną postacią w jej karierze jest również Żabson. Raper jara się jej twórczością i to z nim konsultuje swoje kawałki.
– Moim planem jest muzyka. Wypuściłam na soundcloudzie god.wifi parę numerów, które wyprodukowałam. Chciałabym się skupić na produkcji, nauczyć się nowych rzeczy. Przez to, że mam tyle zajawek, to niektóre ucichają na jakiś czas. Teraz zajmuję się głównie filmowaniem, tamten miesiąc cały montowałam – opowiadała w jednym z wywiadów w 2021 roku. I rzeczywiście, przez ostatnie dwa lata god.wifi poświęciła dużo czasu na pracę nad swoją muzyką w studiu. Jak mówiła w rozmowie w newonce, kariera muzyczna jest w pewnym sensie kolejnym krokiem w jej rozwoju artystycznym. Jej pasje – zwłaszcza te wizualne, jak teledyski czy inne projekty realizowane dla artystów – w jakiś sposób są powiązane z muzyką. Do pracy nad nią podchodzi jednak nieco inaczej. W Drugim Śniadaniu przyznała, że jest wobec siebie bardziej wymagająca. – Sztuka wizualna jest często niedosłowna, a słowo ma jednak potęgę – stwierdziła.
Singiel Everyday to nie pierwszy kawałek, w którym słyszymy god.wifi. W zeszłym roku Wiktoria dograła zwrotkę do Kocham Cię, singla promującego album Ostatni Ziomal Żabsona (2023). Pojawiła się też w utworze PURPLE RAIN na albumie BUHAJ KLAN (2023), grupy złożonej z Chojaka, Duszyna oraz ALLUV-a.
Solowe single god.wifi zapowiadają jej album, który ma ukazać się w trzecim kwartale tego roku. Choć pewne jest, że motywem przewodnim albumu będzie internet, technologia i kultura cyfrowa, kawałki będą się od siebie różnić stylistycznie. god.wifi mówi, że chciałaby pokazać się z różnych stron. Przekonamy się o tym za mniej więcej miesiąc, po premierze drugiego singla. Sama zainteresowana uważa, że może spodobać się on tym, którym za bardzo nie podobał się nieco hyperpopowy Everyday, za pomocą którego przedstawiła się słuchaczom. A co potem?
– Myślę, że dalej będę robić to, co robię; kocham każdą z moich pasji. Wszystkie krążą wokół muzyki – fotografia, okładki albumów, grafiki, teledyski. Tworzenie muzyki jest dla mnie kolejnym krokiem w artystycznym rozwoju.
Komentarze 0